Új szolgáltatások jöhetnek a fizetős parkolókban

2023.05.10. 06:14

Rengeteg parkolóhely van az Egyesült Államokban, de nincs túlkínálat. A cégek új szolgáltatások bevezetésével kísérleteznek. Ezek ízelítőt adhatnak arról, mi várható előbb-utóbb Magyarországon is.

Az autók szaporodásával párhuzamosan szaporodnak a parkolóhelyek is. Az Egyesült Államokban tág becslés szerint 700 millió és 2 milliárd között van a parkolóhelyek száma. Ez azt jelenti, hogy minden egyes autóra 2,5-7 parkolóhely jut, ezek tíz százaléka pedig fizetős.

parkolas 3

Miután a túlkínálat nem ott jelentkezik, ahol a legerősebb a kereslet, a parkolóüzemeltetés stabil bevételt és hasznot hozó üzlet volt az elmúlt évtizedekben. A könnyű piacra lépés azonban nagy tülekedéshez vezetett és töredezetté tette az iparágat – derül ki a CNBC összefoglalójából. Miközben a verseny durva, a piacot ismerők azt mondják, hogy a fizetős parkolás iránti kereslet csökken. Ez alól az egészségügyi intézmények és a nagy rendezvények környéke jelent kivételt.

A parkolóüzemeltetési üzletág 2022-ben 12,1 milliárd dollár bevételt ért el – mondja Jerry Marcus, a bostoni Parking Advisory Group tanácsadó cég vezetője. Ez azt jelenti, hogy a piac magához tért a koronavírus-járvány alatti visszaeséséből. A járvány csúcsévében, 2020-ban 5,8 milliárd dollár volt a bevétel, ami 56 százalékkal maradt el a 2019-es forgalomtól. A várakozások szerint a parkolószolgáltatás 2023-ban 14,4 milliárd dollárt hoz majd az ezzel foglalkozó vállalatoknak, ami tíz százalékkal lenne több a 2019-es adatnál.

Az ágazat helyzetét. Az e-kereskedelem miatt visszaestek a fizikai bevásárlások, ami a parkolók igénybevételének csökkenését hozta. A távmunka, ami divatos maradt a pandémia után is, szintén azzal jár, hogy az emberek kevesebbet autóznak napi rendszerességgel a városok és az alvóvárosok között. Nincsenek jobb helyzetben azok a szolgáltatók sem, amelyek bérbe adnak parkolóhelyeket. Ez az alágazat szakértői becslések szerint 8-10 milliárd dollár bevételt ért el 2022-ben. Míg 2008 és 2023 között 7,7 százalékkal zsugorodott ez a piac, várakozások szerint 2023 és 2028 között 1,4 százalékkal bővülhet.

Valami más kell!

A parkolócégek látják, hogy bővíteni kell szolgáltatásaikat ahhoz, hogy az autósok ne egyszerű lehúzásnak érezzék, amit kínálnak. Ilyen lehet például, hogy összefonják a parkolók kínálatát az autómegosztó szolgáltatással vagy az elektromos autók terjedésével. Utóbbiak esetén akkumulátortöltési lehetőséget kínálhatnak a parkolás mellett.

A radikálisabbak szerint a parkolásmenedzsmentet újra ki kell találni. Az ágazat olyan nagy amerikai szereplői, mint például az SP Plus nem kevés pénzt fektet egy sor új szolgáltatásba. Ilyen például az az alkalmazás, amivel az autósok meghatározott időpontra helyet foglalhatnak maguknak. Egy új szoftver segítségével a napszakoktól és a kereslettől függően változtathatják a parkolási díjakat. Egy további lehetőség, az érkező autósok automatikus regisztrációja, majd távozásukkor a parkolási díj automatikus levonása a bankszámlájukról, ilyen megoldásra már a magyar piacon is van példa.

Az SP számításai szerint ezek az újdonságok 2022-ben a cég bevételének 2 százalékát hozták, ami 2025-re 10 százalékra mehet fel. Szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy a technológiaigényes szolgáltatásokat a nagy, tőkeerős vállalatok tudják bevezetni. A kisebb, családi vállalkozások lemaradhatnak mögöttük. Így kényteleneklehetnek alacsonyabb árakkal kompenzálni ezt a hiányosságukat.