Audi-főnök: elképzelhetetlenül gyors lesz az indiai váltás
Az Audi indiai cégének vezetője úgy véli, hogy Indiában elképesztő gyorsan megtörténhet az átállás az elektromos járművek használatára.
Óriási népessége, gazdasági és katonai ereje alapján Indiát tartják a XXI. század egyik nagy jövő előtt álló országának. Az elektromos autók használatának bevezetésében azonban egyelőre a felzárkózásnál tart az ország a CNBC összeállítása szerint.
Kína, Európa és az USA vált a villanyautók értékesítésnek három fő központjává, ezen belül a világon eddig eladott elektromos autók fele Kínában fut az utakon a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) jelentése szerint. A változás azonban láthatóan megindult. Indiában 2022-ben 50 ezer elektromos autót adtak el, ami négyszerese az egy évvel korábbinak. Hogy van hová kapaszkodni, azt mutatja, hogy az azonos népességű Kínában tavaly 4,4 millió új villanyautó talált gazdára.
Az IEA szerint az indiai a kormány 3,2 milliárd dolláros támogatási programja megtette a hatását. Segített felpörgetni az elektromos autók részegységeinek gyártását. Ez annak köszönhető, hogy a támogatás 8,3 milliárd dollár magántőkét vonzott az villanyautó-ágazatba.
Pénzszagot szimatolnak a külföldiek
Mindez nem kerülte el a világ nagy autógyártóinak figyelmét sem. A korán ébredők között van a Stellantishoz tartozó Citroën, amelynek vezetői nagy lehetőséget látnak a gyors bővülés előtt álló indiai elektromosautó-piacban. India éppen most kezdi a nagy elektromos átállást – monda Thierry Koskas, a Citroënért felelős vezető a Stellantisnál. Nem kis részben azért bíznak a gyors fejlődésben, mert az indiaiak túlnyomó részben városi és elővárosi közlekedésre használják autóikat, ami kedvez az elektromos meghajtásnak. Ennek szellemében már 2023 februárjában bemutatták az indiai piacon a C3 elektromos változatát az e-C3-at.
Hasonlóan gondolkodik a Volvo, amely a teljesen elektromos meghajtású XC40 Recharge típusával és az Audi, amely az e-tronnal lépett piacra. Ez a két autó a SUV kategóriába tartozik. Az Audi indiai érdekeltségének vezetője, Balbir Singh Dhillon azt mondta a négykerekűek mellett az Indiában népszerű két- és háromkerekű járművek is nagy lehetőséget nyújtanak villanyjárművek elterjedésének. Szerinte olyan gyors lehet az elektromos átállás, amit jelenleg el sem tudunk képzelni.
Betör a négykerekűek piacára a kétkerekű-gyártó
A Stellantis, a Volvo és az Audi azonban olyan piacon akar teret nyerni, amely alapvetően a hazai járműgyártók kezében van. Első helyen kell megemlíteni a Tata Motorst. Ez a vállalat adta el tavaly a tisztán elektromos meghajtású autók 85 százalékát az indiai piacon – derült ki az IEA jelentéséből. A Tata tulajdonában van a legendás Jaguar és Land Rover márka.
Tisztán hazai tulajdonú vállalat a terepjáró-specialista Mahindra and Mahindra, illetve az elektromos robogókat gyártó Ola Electric. Az utóbbi vállalat be akar törni a négykerekűek piacára is. Tervei szerint 2024-től fog értékesíteni egy olyan autót, amely négy másodperc alatt gyorsul nulláról 100 kilométer/órás sebességre. A napfényes országba olyan autót terveznek, amelynek teteje átlátszó plexiből készülhet.
Az IEA jelentésének készítői úgy vélik, hogy 2023-ban az Indiában eladott autók 2-3 százaléka lehet elektromos. Ez még mindig viszonylag kicsi, de az arány gyorsan növekszik. A Citroën márkáért felelős Kokas nagyon lelkes. Szerinte egyedülálló teljesítményt nyújtottak azzal, hogy a C3 új hagyományos modelljének bemutatóját követően hat hónappal előálltak az elektromos változattal.
Az Audi helyi főnökéhez hasonlóan úgy látja, hogy bár az indiai villanyautó-piac jelenleg a világon marginális nagyságú, ám gyorsan fog bővülni. Szerencsések, hogy az első között indultak el ezen az úton.