596 százalékos plusz: talán mégis lehet elektromos autót gyártani kicsiben

2023.05.11. 15:00

A nagy gyártókhoz képest kis volumenre berendezkedő amerikai autógyártó startupok között kivétel a Rivian, a cég számai tetszenek a piaci szereplőknek. 

Az elmúlt években elektromos autók gyártására alakult amerikai startupok eddig megjelent idei tőzsdei gyorsjelentései nem voltak éppen fényesek. A Lordstown Motors a csőd szélére került, a Lucid Motors vesztesége nőtt és csak egy évre elegendő tőketartaléka van.

6

Teljesen más tészta a Rivian, amely a vártnál kisebb veszteséggel zárta 2023 első három hónapját – derül ki a CNBC jelentéséből. A hírre 4 százalékkal erősödtek a cég részvényei, szemben startup versenytársaival, amelyek mindegyikének gyengült a tőzsdei megítélése. A vállalat árbevétele a 2022 első negyedévi 95 millió dollárról 661 millióra ugrott, ez tekintélyes, 596 százalékos növekedést jelent. Igaz, a nettó veszteség az akkori 1,59 milliárd dollárról 1,35 milliárd dollárra csökkent.

Fontosabb azonban ennél, hogy a cég kasszájában 11,8 milliárd dollár tőke volt március végén, ami nem sokkal kisebb a 2022 végi 12,1 milliárdnál. Ez részben annak köszönhető, hogy a Rivian az elmúlt hónapokban szorosabbra húzta a nadrágszíjat. Egyebek mellett megvált alkalmazottainak 6 százalékától, 900 dolgozótól.

Az autógyártó továbbra is termelésének felpörgetésére törekszik: az idei gyártási terv 50 ezer autó. Eközben tovább csökkentenék a költségeket és fejlesztik R2 névre keresztelt autóplatformjukat, amire jelenlegi kisteherautójuknál és SUV-jüknél olcsóbb autókat fognak építeni. A vállalat R1T kisteherautója 73 ezer dollárba (közel 25 millió forint) kerül. (Az Egyesült Államokban 2022 végén az újautók átlagos ára megközelítette az 50 ezer dollárt.) Az R2 platformra épülő olcsóbb Riviant 2026-ban mutathatják be az autósoknak. Az R1T és az R1 SUV mellett a Rivian egy sor elektromos szállító járművet gyárt az Amazon online kiskereskedelmi mamut Illinois államban lévő üzemében.