Kiborultak a gyalogosok az extrahosszú kamionokon
Hamarosan megjelenthetnek a brit utakon azok a kamionok , amelyek nyerges vontatói számottevően hosszabb félpótkocsit húznak maguk után, mint a jelenlegiek.
A brit kormány beterjesztette a parlament elé azt a törvényt, amely engedélyezi a 18,55 méter hosszú kamionok közlekedését is a szigetország útjain – számolt be a Guardian.
A közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint már május végétől életbe léphet a változás. A 18,55 méteres hosszúság azt jelenti, hogy ezek a kamionok 2 méterrel hosszabbak hagyományos társaiknál.
Csak részben új a dolog
A hosszabb járművek használatát már több mint tíz évvel ezelőtt, 2011-ben engedélyezték, és azóta háromezer ilyen kamiont állítottak szolgálatba. Az újdonság abban van, hogy Angliában, Skóciában és Walesben május 31. után bármelyik vállalat használat ilyen hosszú járműveket.A kormány azzal érvel a változtatás mellett, hogy ezzel csökkenthetik a fuvarok számát, ami javítja a teherszállítás hatékonyságát és mérsékli a károsanyag-kibocsátását. A háttérszámítások szerint 8 százalékkal kevesebb fuvarra lehet szükség a kiskereskedelmi árucikkek és a raklapon szállított áruk eljuttatásában a címzettől a feladóig. A pénzügyi kalkulációk pedig azt mutatják, hogy a változás 1,4 milliárd font - közel 600 milliárd forint - megtakarítást hozhat. Minden tizenkettedik szállítási fuvar feleslegessé válhat, és 70 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátás kerülhető el.
Protestálnak a gyalogosok és a bringások
A hosszabb kamionok hátránya azonban, hogy a hátsó tengely mögé lógó részüknek jóval nagyobb sodrása menet közben, nem beszélve a kanyarokról, továbbá nagyobb a holttér a vezető hátralátásban. Ezért a gyalogosok és a kerékpárosok érdekvédelmi szervezetei ellenzik a törvény elfogadását.
A közlekedésbiztonsággal foglalkozó civil szervezetek szerint a kilengő hátsó rész az utak melletti infrastruktúrában is kárt tehet. Emellett arra hivatkoznak, hogy a Londonban korábban használt csuklós buszokat részben azért vonták ki a forgalomból, mert kétszer annyi sérüléses balesetet okoztak, mint a hagyományos buszok. Ezek a csuklós buszok jóval rövidebbek voltak 18,5 méternél. A minisztérium azzal hárítja el ezeket az aggodalmakat, hogy a hosszú kamionok hatvan százalékkal kevesebb személyi sérüléses balesetben vettek részt az elmúlt években, mint hagyományos társaik. Emellett a törvény kötelezni fogja az üzemeltetőket, hogy úgy tervezzék meg a hosszú járművek útvonalait, hogy figyelembe veszik ezeket a kockázatokat. A Greggs pékséghálózat, amelynek központja Newcaslte-ban van, 2013 óta alkalmaz hosszú kamionokat. E cég beszámolója szerint 15 százalékkal több árut tudnak szállítani ezeknek köszönhetően, szemben azzal, ha hagyományos járműveket használnának.
A közlekedési tárca szakértői közölték azt is: a 44 tonnás limit az utakon közlekedő teherjárművekre érvényben marad. Így térfogatban tudnak többet nyújtani a hosszabb kamionok, ahogy azt vélhetően a Greggs pékség is kihasználja. A kevesebb fuvar viszont mérsékli a közutak terhelését.