Tíz éve még marginális szereplők voltak a mid size, azaz a közepes pickupok az amerikai piacon, ma már sokkal jobban állnak.
Egyre nagyobb szelet jut az amerikai autópiacon az úgynevezet midsize pickupoknak. A Ford, a GM, a Toyota és versenytársaik vevői egyre inkább a közepes méretű platós kisteherautókra, az úgynevezett midsize pickupokra szavaznak a CNBC friss összeállítása szerint.
Ezeknek az autóknak a súlya jellemzően nem éri el a 2,5 tonnát, miközben a full size picupoké 3 tonna felett van. Maximum 1,5 tonna teher szállítására képesek, miközben nagyobb testvéreik 2 tonnát is elvisznek. Hosszuk 5-5,5 méter, szélességük több mint 1,8 méter. Alapáruk 30 ezer dollár (alig több mint 10 millió forint) alatt kezdődhet, miközben a full size méretnél nem lehet ez alatt megúszni a vásárlást. A gyártók szempontjából az ebbe a kategóriába tartozó autók még nem túl drágák, ennek ellenére jó profitrátával értékesíthetők.
Ma már nem az olcsó autót keresőknek szánják midsize pickupokat – mondja Jessica Caldwell, az Edmunds autóipari kutatóintézet igazgatója. Ennél sokkal többet kínálnak különféle szolgáltatásokban és jóval nagyobb hangsúly került a külső-belső dizájnjukra.
Látványos növekedés
Az amerikai autópiacon 2022-ben 13,75 millió új autót értékesítettek, aminek 4,4 százaléka volt midsize pickup, ami 600 ezer autót jelent. Egy évtizeddel korábban, 2013-ban még csak 1,6 százalék volt ez az arány – derül ki az Edmunds adataiból. Várakozások szerint piaci részesedésük 2026-ra 4,6 százalékra mehet fel.
Miközben a full size pickupok piacán az amerikai gyártók tarolnak, a midsize szegmensben a Toyota Tacoma modellje nagyjából 40 százalékos piaci részesedéssel áll az élen. A többiek messze vannak ettől, az is igaz ugyanakkor, hogy egy évtizede még 60 százalékon állt a Tacoma. Hiába nőtt 150 százalékkal évente több mint 200 ezer autóra az értékesítése, a növekvő vásárlói keresletet nagy részben a konkurensek szolgálják ki.
A Toyota után a GM-nél készülő GMC Canyon és Chevrolet Colorado következik együttesen 19 százalékos piaci részesedéssel, majd a Stellantis márkája, a Jeep Gladiator modellje 12,8 százalékkal. A Nissan Frontier 12,5, a Ford Ranger 9,4 százalékot szerzett meg az eladásokból. Ami a jövőt illeti, a Toyota meghirdette a „Tacoma mindenkinek” szlogent, ami mindent elmond szándékairól.
Mi a sorrend?
Bár a Toyota-modell viszi a prímet az eladásokat nézve, a Car and driver szaklap szerint a midsize pickupok idei rangsorában az utolsó helyen áll.
A portál szakértői szerint a Honda Ridgeline az első, a második a Chevrolet Colorado, a harmadik pedig a Jeep Gladiator. Utánuk jön a Ranger, a Frontier és végül a Tacoma.