Spanyolország blokkolná az autóban mobilozást
Bár a spanyol baleseti statisztikák javultak, a városközpontokban rossz a helyzet. Emiatt újabb ötletek merültek fel.
Valaha Spanyolország élen járt a súlyos balesetek statisztikájában Európában, ám ezen a téren nagyot javult a helyzet. A CGTN hírportál beszámolójából kiderült, hogy három évtized alatt, 1989 és 2019 között 80 százalékkal csökkent a súlyos közúti balesetek száma Spanyolországban. A siker titka, hogy erősítették a közlekedéssel kapcsolatos oktatást és ismeretterjesztést, egyértelmű törvényeket hoztak, szigorították a kihágások büntetési tételeit és hatékony pontrendszert vezettek be az autóvezetők minősítésére.
További összetevője az eredményeknek, hogy létrehozták az AVE gyorsvasút-hálózatot. Ezzel rengeteg hosszú autóutat tettek feleslegessé. Az AVE két és fél óra alatt viszi el utasait Barcelonából Madridba, míg ez utazás közúton autózva hat órát vesz igénybe.
Az előbbi statisztikán belül a javulás az elmúlt évtizedben gyorsult fel. Az országban 2009 és 2022 között 73 százalékkal csökkent a súlyos közúti balesetek száma. Ráadásul az ENSZ és az EU útmutatását követve további 50 százalékos csökkentést akarnak elérni 2030-ra.
A hírportál szakírói úgy gondolták tesznek egy próbát, hogy lássák milyen Spanyolországban autózni. Az N340-es utat választották ki erre célra, amelyet az ország egyik legveszélyesebb - 1250 kilométeres - útjának tartanak. Az N340 Cádizt és Barcelonát köti össze párhuzamosan a Földközi-tenger partjával.
Ezen az úton 1999 és 2009 között háromszázan vesztették életüket. A legveszélyesebb szakasz talán a Malaga és Granada tartományokat összekötő 17 kilométeres rész, amely gyönyörű tájon át vezet. Részben éppen attól veszélyes, hogy elvonja a vezető figyelmét az útról. További veszélyeket hordoznak a kacskaringós kanyarok, a tenger felől fújó szél, a meredek lejtők, a biciklistákkal és quadokkal színezett, nagy forgalom. A hegyoldalakról követ hullhatnak az autókra míg a másik oldalon szakadék szegélyezi az utat.
A helyiek ismerik a kockázatokat. Ezek tudatában a következő tanácsokat adják az arra járóknak: vezessenek a fehér vonalak között, főként esőben, mert azok csúszósak lehetnek. Ha lehet kerüljék az éjszakai autózást. Mindig szigorúan tartsák be a sebességkorlátozásokat.
A spanyol hatóságok főként azért elégedetlenek a közúti biztonság erősödésével, mert az átlagos javulás ellenére a halálos gyalogos- és kerékpáros-balesetek száma főként a városközpontokban nő. Ezért a technológia legújabb vívmányait vetik be a baleset-megelőzésben. Drónos ellenőrzést, mesterséges intelligenciával megerősített sebességmérést, a mobiltelefonok blokkolását és műholdas felderítést terveznek.