A Ford és a Tesla töltők használatáról szóló megállapodása feladta a leckét a többieknek és a vevőknek is.
Miközben a Ford az elektromos váltás során kialakult versenyben elsősorban a kínai BYD-re koncentrál, kevésbé a Teslára, utóbbival megállapodást kötött a töltők használatáról. Az egyezség némileg váratlanul érte az autós közvéleményt, hogy a Ford és a Tesla megállapodott az utóbbi cég akkumulátortöltő infrastruktúrájának közös használatáról – írta a CNBC az egyezség következményeit elemző cikkében.
Mindkét vállalat élén ambiciózus, ravasz vezető áll, pontosan tudták, hogy ezzel a húzásukkal sarokba szorítják a többi autógyártót. A Ford elektromos autóinak tulajdonosai az megállapodás nyomán hozzáférnek majd a Tesla 12 ezer gyorstöltőjéhez szerte az Egyesült Államokban és Kanadában. Ami még ennél is fontosabb, az autógyártó következő generációs villanyautói, amelyek az évtized közepén jelennek meg a piacon, a Tesla töltőcsatlakozóját használhatják. Így tulajdonosaiknak nem lesz szükségük ehhez adapterre.
A Ford vezérigazgatója, Jim Farley nyíltam beszélt arról, hogy együttműködésük a Teslával lépéskényszerbe hozza riválisaikat. „Úgy vélem, a GM és mások nagy választás elé kerülnek” – mondta aCNBC-nek nyilatkozva. Ezzel arra utalt, hogy választaniuk kell az akkutöltő standardok közül.
Az iparág egyik elfogadott standardja a nyílt CCS szabvány, míg a Tesla gyorstöltői a NACS szabványra épülnek. Az autók használhatják mindkettőt, ám ehhez szükség van egy külön adapterre. A CCS egy nagyszerű standard, de alapvetően egy bizottság találta ki. A GM-nek és társainak el kell dönteniük, hogy lehetővé akarják-e tenni a villanyautó-vásárlóknak a gyorsabb töltést vagy ragaszkodnak a másikhoz, amely egyelőre keveset nyújt ezen a téren.
A tőzsde már eldöntötte, kinek ad igazat
A Ford részvényei a megállapodás bejelentése után több mint hat százalékkal, a Tesla papírjai közel ötszázalékkal erősödtek. Eközben a pénzpiaci befektetők egyetértenek abban, hogy a GM és a Stellantis papírjaira rövid rávon negatív hatással lesz két versenytársuk töltőmegosztása.
A Tesla beszámolója szerint 45 ezer gyorstöltővel rendelkezik a világon ötezer gyorstöltő állomáson. Ugyanakkor azt nem árulják el, mennyi van ezekből az Egyesült Államok útjain. A washingtoni energiaügyi minisztérium szerint CCS-gyorstöltőből mindössze 5300 van az országban.
A General Motors úgy reagált Farley szavaira, hogy a cég nyílt szabványok híve. Több további vállalattal együtt és az SAE Internatinal mérnöki csapattal együttműködve dolgoznak a CCS nyílt standard fejlesztését. A vállalat számos partnerségi megállapodást kötött elektromosautó-töltőket szállító cégekkel és több kormányzati támogatást kér az akkumulátortöltő-hálózat fejlesztéséhez az Egyesült Államokban. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója eközben arról beszélt, hogy szívesen kötnek más autógyártókkal is hasonló megállapodást, mint a Forddal. Az amerikai kormány februárban jelentette be, hogy a Tesla vállalta 7500 akkumulátortöltő állomásának megnyitását a nem a cégnél készült elektromos autók előtt 2024-ig.
Win-win helyzetben a Ford és a Tesla
Az elektromos autók töltésének lehetősége az egyik legfontosabb pontja elterjedésüknek. Azok az amerikai autósok, akik nem tudják a garázsukban tölteni az autójukat, egyelőre máshol sincsenek könnyű helyzetben. A J.D. Power autóipari tanácsadó cég becslése szerint tavaly öt töltési kísérletből legalább egy kudarccal végződött azért, mert az elektromosautó-tulajdonos nem talált szabad töltőt. Egy másik J.D. Power-felmérés szerint a felhasználók nagyon elégedettek a Tesla gyorstöltőivel.
A Ford és a Tesla megállapodása a feleknek win-win helyzet – értékelte a töltőmegosztási egyezséget Rod Lache, a Wolfe Research kutatóintézet elemzője. A Ford hozzáférése a Tesla töltőihez segít megoldani a Ford villanyautóit vásároló autósoknak az elektromos autók használatának egyik legnagyobb problémáját.
Eközben az új felhasználók megjelenése azt jelenti, hogy bővül a Tesla rendszerének kihasználtsága. Ezzel növekednek a bevételei, ami gyorsíthatja, hogy gazdaságilag nyereségessé váljon. Más szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy a fordos és teslás cégvezető megállapodása ugyan nyomást gyakorol a GM-re és másokra, ám pánikra nincs okuk. Sok függ attól, mik az egyezség részletei. Az újlehetőség a jövő évtől nyílik meg a Ford-tulajdonosok előtt. A cég akkorra ígér tájékoztatást a megállapodás költségeiről és időtávjáról.