Előbb visít, aztán fékez az új biztonsági rendszer

2023.06.11. 16:24 Módosítva: 2023.06.11. 16:24

Miközben a Volvo a teherautókba gyalogosfigyelő rendszer telepítésével kísérletezik, az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) új törvényjavaslatot kezdeményezett, amitől a súlyos sérüléseket okozót balesetek jelentős csökkenését várják – derült ki a hivatal honlapján megjelent  tájékoztatóból .

GettyImages-846696558

A közlekedésbiztonsági szakértők ajánlják a törvényhozásnak, hogy tegyék kötelezővé az automatikus fékező és a gyalogosvédelmi AEB rendszer telepítését az autókba.

GettyImages-846696558

Az AEB különböző értékelőket, kamerákat, radart használva figyeli, milyen akadályok – elsősorban gyalogosok – kerülhetnek a járművek elé. Amikor veszélyt észlel, a műszerfalon fény- és hangjelzéssel figyelmezteti a sofőrt, hogy fékezzen. Ha ez elmarad, akkor működésbe hozza az automatikus fékezést. Ha a vezető nem tapos eléggé a pedálba, akkor kiegészíti a fékező erőt.

Az AEB rendszerekkel korábban kedvező tapasztalatokat szereztünk – mondta Ann Carlson, az NHTSA vezető tanácsadója. Ezek alacsonyabb sebességnél működtek, ám a hivatal javaslata szerint a kötelezően beszerelendő technológiának 100 kilométer/órás sebességig és éjszaka is működnie kell.

Az NHTSA számítása szerint az új szabály elfogadása esetén évente legalább 360 halálos és legkevesebb 24 ezer sérüléses balesetet előzhetnének meg. Emellett csökkenne a vagyoni kár is például a figyelmetlen tolatások esetén. Sok ütközést el lehetne kerülni vagy legalább mérsékelni lehetne a következményeiket.

Az AES-t és az automatikus fékezést a korábban bevezetett biztonsági intézkedések logikus folyatásának tartják. Jelentőségét a biztonsági öv vagy a légzsák bevezetéséhez hasonlítják.