Egy új SUV-n 3,7 millió forintot lehet keresni, pörög a pénzszivattyú

2023.06.15. 09:34

Mielőtt véget érne a hagyományos autók korszaka, a General Motors és a Ford még kivasalja az utolsó fillért is a gyártásukból. 

A General Motors, amely az elmúlt száz év nagy részében, azaz a belső égésű motorral hajtott autók korszakában a világ legnagyobb autógyártója volt, világossá tette, hogy még messze nem ért véget a hagyományos autók kora, ezt erősíti a Reuters elemzése

Van azért még idő

Erre utal az is, hogy a cég felújítja az SUV- és furgongyártó üzemeit, hiszen ezeken jelentős nyereséget hoznak. Még 10-12 évig lehet kereslet ezekre a hagyományos motorral szerelt a járművekre – vélik ágazati elemzők és az autógyártó beszállítói. Így a GM dollár-tízmilliárdokat kaszálhat a gyártásukon annak ellenére, hogy a jelenlegi helyzet alapján lényegében egy halálra ítélt technológiáról van szó. 

Az amerikai autógyártó azt vállalta, hogy 2035-től már csak elektromos hajtású autókat fog gyártani. Azzal kapcsolatban nem fogalmaztak meg vállalást, hogy mikor állnak le a benzines SUV-k és kisteherautók gyártásával. Az elemzők és a beszállítók úgy látják, hogy ez megelőzheti néhány évvel a 2035-ös dátumot.

Sokatmondó számok

Ennek ellenére a Reuters becslése szerint a hátra lévő időben még legalább 50 milliárd dollár (Magyarország 2021-es GDP-jének 27 százaléka) profitot zsebelhetnek be a gyártásukon. A GM ezeken az autókon egyenként 10 678 dollár (3,6 millió forint) adózás előtti profitot könyvel el – idéz a Reuters egy, az autógyártó tőzsdei gyorsjelentésein alapul becslést. Az AutoForecast Solutions tanácsadó cég előrejelzése alapján ezek az autók évente 7,5 milliárd dollár adózáselőtti nyereséget hozhatnak az autógyártónak, ha négy észak-amerikai üzemében 2035-ig folytatja agyártásukat. Ezek a számok magyarázzák, hogy miért költ a GM 3 milliárd dollárt számos észak-amerikai autógyártó üzem korszerűsítésére.  A GM nem kommentálta a hírügynökség spekulációját.

A cég június elején egy hét alatt öt egyesült államokbeli és kanadai gyárának felújítását jelentette be anélkül, hogy erről részleteket is elárult volna. Csak annyi derült ki, hogy ezekben továbbra is belső égésűmotorral hajtott autókat fognak gyártani. A tervet egyébként jól fogadták a tőzsdei befektetők és az UAW szakszervezet.

Hasonló helyzetben van a Ford. Jim Farley cégvezér májusban azt mondta, hogy az elektromos autók és hagyományos elődeik gyártási költsége csak a villanyautók második-harmadik generációjának gyártásakor kerülhet egy szintre egymással. Ezek 2025-2030 között jelenhetnek meg az autószalonokban.

A Ford még évekkel ezután is gyártani fogja belső égésű motorral hajtott kisteherautóit. Ha figyelembe vesszük mennyit keresnek egy-egy régi, jól bevált SUV-n vagy kisteherautón a gyártók, akkor érthető, miért nem sietnek befejezni a gyártásukat.