A használatot kell támogatni! Különös javaslattal tennék olcsóbbá a villanyautókat a kutatók

2023.06.16. 13:04

Klímakutatók szerint a kormányoknak nem az elektromos autók vásárlását kellene támogatniuk, hanem azokat az autósokat, akik sokat mennek a  villanyautójukkal. 

Az elektromos autók terjedését segíteni hivatott állami támogatások nem hatékonyak – állítják a klímakutatással és energiapolitikával foglalkozó amerikai Breakthrough Institute kutatói. A villanyautók vásárlásának általános pénzügyi támogatása helyett célzottabban kellene elkölteni a rendelkezésre állóforrásokat – idézi a szakértők tanulmányát az Anthropocenemagazine.org.

high-mileage-991.2-porsche-911-for-sale (8)

A kép illusztráció

Látva, hogy az elektromos autók jóval drágábbak hagyományos társaiknál, a kormányok úgy gondolják, ezt kell csökkenteni az új autók árának támogatásával. Norvégiától Kanadán át Kínáig sok országban adnak vagy adtak ilyen kedvezményt. Az Egyesült Államokban például az adójukból írhatnak le 7500 dollárt (2,6 millió forint), akik olyan elektromos autót vásárolnak, amelynek alkotóelemei túlnyomó részben az amerikai piacon vagy "baráti" országban készülnek.

Ashley Nunes a kutatóintézet egyik vezetője és munkatársai egy sor költséget figyelembe véve elemezték ennek a támogatási módnak a hatékonyságát.  Elsősorban azt az ismert tényt vették figyelembe, hogy az elektromos autók gyártása nagyobb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a belső égésű motorral hajtott autóké, amit a villanyautók használatuk során kompenzálnak azzal, hogy nem bocsátanak ki kipufogógázt. A kutatók azt az ideális esetet vizsgálták, amikor – valamikor a jövőben – az elektromos autókban használt áramot teljes egészében megújuló energiából, azaz szén-dioxid-kibocsátás nélkül állítják majd elő.

A villanyautók akkumulátora a használattal és az idővel arányosan is veszít hatékonyságából, következésképpen, minél kevesebbet vezetnek egy ilyen autót, annál kisebb az esélye, hogy ledolgozza azt a károsanyag-kibocsátási többletet, amit gyártása során felhalmozott. Ezt a veszélyt fokozza, hogy az Egyesült Államokban sok elektromos autót jómódú vevők vásárolnak második autónak. Ezért a kutatók szerint azoknak kellene adni az állami támogatást, akik sokat használják az autóikat. Például a taxisoknak vagy olyan családoknak, akik csak egy autót engedhetnek meg maguknak.

Magyarán a tulajdonlás helyett a vezetést kellene támogatni. Emellett az adókedvezmény helyett árvisszatérítést kellene kínálni, amit rögtön megérez a zsebén a kispénzű vásárló.