Melyik autó tartja a legjobban az árát?
Régi kérdés, hogy milyen autók tartják a legjobban az árukat. Egy amerikai kutatás a színek alapján osztályozott. Rendhagyó eredmények következnek.
A használt autók értéke sokat változott az elmúlt időszakban, miközben az újak megdrágultak. Így a korábbinál is fontosabb kérdés, hogy mennyit kaphat autójáért az az autós, aki újra szeretné cserélni régi autóját.
A használt autók árát sok minden befolyásolja az extráktól kezdve az állapotukig, ám van még egy lényeges tényező. Nevezetesen az autó színe - legalábbis ezt állítja egy friss amerikai kutatás.
Az iSeeCards online piackutató intézet vizsgálata szerint a világosszínű, azaz sárgára, narancsra bézsre, zöldre fényezett autók sokkal kevésbé veszítik az értéküket, mint a sötétek - idézte a felmérést a Jalopnik szakportál.
Az iSeeCars 1,3 millió az elmúlt három évben felkínált használt autó adatait elemezve jutott erre a következtetésre.
A legjobban a sárga autók tartják az árukat. A kutatás szerint a használt autók értéküknek átlagosan 22,5százalékát veszítik el az első három évben, miközben a sárgák értékcsökkenése csak 13,5 százalék. Eközben a lila, ezüst és fekete vagy arany színre fényezett autók értékvesztése három év alatt átlagosan 25,9 százalék.
Még furcsább eredményeket kapunk, ha az autók kategóriája és színe összefüggését nézzük. A SUV-k esetén a sárga a nyerő. A sárgák csak értékük 9,1 százalékát veszítik el három év alatt. Eközben az aranyszínűek értékvesztése 27 százalék. A kisteherautóknál a bézs végzett az élen 7,9 százalékkal, a sereghajtó az ezüst 16,5 százalékkal. A szedánok némileg kilógnak a sorból: a barna a legjobb szín az értékvesztés szempontjából, náluk 16,5 százalékos az amortizáció. Az iSeeCars szakértői szerint ennek az lehet oka, hogy beolvadnak a környezetükbe, azaz nem feltűnőek, nem keltenek felesleges figyelmet tulajdonosuk iránt. A feltűnő lila szedánok ennek megfelelően értékük 24,6 százalékát vesztik el.
A kupéknál megint a sárga a nyerő 15 százalékos értékvesztéssel, míg az ezüst az előnytelen, durva, 30,1 százalékos értékcsökkenéssel. A Jalopnik szakírói szerint az autók színével kapcsolatos kutatás nem csupán az autósoknak szól, hanem az autógyártóknak is. Felhívja a figyelmet arra, hogy a színek meghatározásakor marketingesek álmodozása mellett figyelembe vehetik az értéktartás szempontját is. A rövid üzenet: tessék több sárga, narancs és zöld színű autót gyártani.