A BKK felmérése szerint a nők inkább tömegközlekednek, mint a férfiak, akik az autózást részesítik leginkább előnyben. Ennek pedig egyik oka a társadalmi elvárás, neveltetés is lehet.
Kimmer Diána, a Budapesti Közösségi Közlekedés (BKK) ügyfélélmény- és elemzési menedzserének idén megjelent tanulmánya azt mérte fel, hogy mennyiben különböznek a két nem közlekedési szokásai.
Utasszám alapján a férfiak 46 százaléka közlekedik autóval, 39 százaléka tömegközlekedéssel, 12 százalékuk gyalogosan és 3 százalékuk pedig kerékpárral. Viszont a nők csaknem fele (48 százalék) utazik tömegközlekedéssel és csak 33 százalékuk autóval. Továbbá a férfiakhoz képest hat százalékkal (18 százalék) többen gyalogolnak, de csak egy százalékuk használ kerékpárt.
Megtett kilométerek alapján is vizsgálódtak, amelyben a különbségek még számottevőbbek. A férfiak 16 százalékkal többet használnak személygépjárművet (64%) és ugyanennyivel kevesebbszer használják a tömegközlekedést (33%).
Továbbá megállapítható, hogy a nők 57 százalékkal több utat tesznek meg utazásszám alapon gyermekgondozás céljából és majdnem kétszer annyi utat vásárlási célból. Hasonló eredményeket látunk kilométer alapon is, ugyanis a nők gyermekgondozás céljából 40 százalékkal, míg vásárlás céljából 41 százalékkal több utat tesznek meg. Mind a gyermekgondozási célú utak, mind pedig a vásárlási célú utak esetén elmondható tehát, hogy a nők többet közlekednek ilyen módon (mind darabszám mind volumen tekintetében), viszont a férfiak egy-egy út alkalmával hosszabb távot tesznek meg. Átlagos utazások tekintetében a férfiak 8,6 kilométert tesznek meg, a nők pedig 7,1-et.
Kimmer Diána szerint ezen adatok eredménye a hagyományos nemi szerepekre is visszavezethető. A budapesti eredmények korrelálnak a korábbi nemzetközi eredményekkel.
E vizsgálat eredménye azért is fontos, mert így a különféle közlekedési módokat könnyebb lehet az azokat használók igényére szabni. Kimmer ezért az eredmények alapján javaslatokat fogalmazott meg a Budapesti Mobilitási Tervhez, ami a fővárosi közlekedés hosszú távú stratégiája.
A felmérésben 5248 embert kérdeztek utazási szokásaikról. Az adatfelvétel ősszel történt, amikor az időjárás nem olyan szeszélyes, és ügyeltek arra, hogy akkor gyűjtsék azokat, amikor nem esett túl sokat az eső, vagy nem volt túl meleg. Továbbá a mintába nem kerültek be olyan személyek, akik hivatásszerűen használnak autót.