A villanyautó az új asztmapipa
A tüdőbetegségek visszaszorításával foglalkozó American Lung Association (ALA) civil szervezet kiszámolta, hány ember élete múlhat az elektromos autók elterjedésén: az autók levegőszennyezésének visszaszorításával 89 ezer ember élete menthető meg – idézte a Scientific American hírportál az ALA kutatási eredményét .
Két verzió
Az ALA önkéntes egészségügyi szervezet, amely a tüdő egészségének védelmét tekinti küldetésének. A megelőzésre, a gyógyításra, a kutatásra és az állami szabályozást befolyásoló lobbizásra is építenek. Az ALA kutatói két forgatókönyvet vizsgáltak.
Az egyikben azt feltételezték, hogy az Egyesült Államokban az autók többsége hosszabb távon is hagyományos meghajtású lesz, azaz kevéssé csökken a kipufogógázok okozta levegőszennyezés. A másik szerint többségbe kerülnek az elektromos autók.
Rengeteg ember, rengeteg pénz
A vizsgálat eredményekét azt találták, hogy az utóbbi forgatókönyv teljesülése esetén 89 300 ezer idő előtti haláleset kerülhető el a tüdőkárosodások megelőzésével. Emellett 978 milliárd dollár (Magyarország éves GDP-jének nagyjából ötszöröse) egészségügyi kiadást lehetne megspórolni 2050-ig a tüdő- és más betegségek visszaszorulásának köszönhetően. Emellett 2,2 millió asztmarohamot és 10,7 millió munkanap kiesését lehetne elkerülni.
Üzentek a hatóságnak
Az ALA ennek alapján felszólítja az amerikai környezetvédelmi hatóságot (Environmental ProtectionAgency, EPA), hogy szigorítsa meg az autók kipufogógázának csökkentését célzó állami szabályozást.
Az EPA várakozásai szerint a jelenleg érvényben lévő korlátozásoknak köszönhetően 2032-ben az eladott új autók és kisteherautók kétharmada lehet elektromos meghajtású. Az ALA azonban úgy véli, hogy némi szigorítással fel lehetne vinni ezt az arányt 66 százalékról 69 százalékra. Emellett a kormánynak támogatnia kell, hogy Kalifornia és más államok bevezessék a maguk különlegesen szigorú károsanyag-kibocsátási szabályait.
Az ALA egyik korábbi kutatásából kiderült, hogy az amerikai népesség több mint egyharmada, 120 millió ember él olyan környezetben, amelyben különösen magas az egészségkárosító felszíni ózon és a levegőben szálló por mennyisége. Ezek jellemzően feketék és spanyol ajkúak lakta körzetek, amelyek forgalmas autóutak és ipari létesítmények közelében vannak. A cikk utal arra is, hogy az Egyesült Államokban a közlekedési eszközök bocsátják a legtöbb üvegház hatású gázt.
A felmérésről szóló cikkből nem derül ki azonban, hogy a villanyautók gyártásához kapcsolódó légszennyezést is figyelembe vették-e a végeredmény publikálásánál. A kép úgy lenne teljes.