Süketelés és rendes számokkal: erre számíthat az autópiac
A Tesla sikere csak egy dolog, komolyabb problémával is számolniuk kell a hagyományos gyártóknak egy friss prognózis szerint, amely azt is megmondja, mekkora lehet a villanyautók aránya a jövőben.
Az elmúlt évtized arról szólt a világ autóiparában, hogy az elektromos autók gyártására létrejött amerikaiTesla utcahosszal megelőzte a hagyományos autógyártókat.
Néhány évvel ezelőtt elszaporodtak a szintén villanyautók fejlesztésére specializálódott startup vállalkozások, amelyeket több esetben nagy sikerrel vittek tőzsdére. A befektetők ugyanis azt gondolták, hogy ezek a cégek megismételhetik a Tesla sikerét. Ez nem következett be, ám ennél fontosabb fejlemény, hogy az elmúlt időszakban kiderült: már nem feltétlenül a Tesla diktálja az autógyártásban a fejlődés tempóját.
A következő években a kínai autógyártók vehetik át az autóiparban a főszerepet - idézte a The Detroit News, az AlixPartners tanácsadó cég 2023-as Global Automotive Outlook jelentését. Az AlixPartners szakértői szerint az autógyártóknak radikálisan új módon kell folytatniuk tevékenységüket, mind az autóik tudását, mind a fejlesztés tempóját, mind az üzleti kockázatvállalást tekintve. Magyarul a többé-kevésbé előre látható piaci környezet helyét öldöklő verseny veszi át, miután akínaiak új szereplőként helyet követelnek maguknak egy olyan piacon, amelyen várhatóan nem nő érdemben az eladott autók száma.
Az AlixPartners jelentéséből természetesen csak az általános üzleti bullshitet hozták nyilvánosságra, hogy felkeltsék a cégek érdeklődését a kézzel fogható tanácsok iránt. A süketelés szerint a pandémia okozta gondok elhalványulnak, az autóipar cégeinek „azokra a technológiai és versenyformáló erőkre kell koncentrálniuk, amelyek évtizedek óta megszokott üzleti modelljeik, a piaci játéktér átalakításával fenyegetnek”.
Értelmezhető tartalma a jelentésnek az idei autópiaci előrejelzés. E szerint 2023-ban öt százalékkal bővülhetnek az autóeladások a világon 2022-höz képest. Összesen 85 millió új autó találhat gazdára, amivel az ágazat termelése meghaladhatja a pandémia előtti szint 92 százalékát. A járvány káros hatásai 2025-re tűnhetnek el végleg. Az észak-amerikai piac tíz százalékkal, az európai hat százalékkal, a kínai három százalékkal növekedhet, miután az emberek fittyet hányva a klímaproblémákra önfeledten csereberélik autóikat. Az előrejelzés legfőbb bizonytalansági tényezője az amerikai UAW autóipari szakszervezet várható sztrájkra a négy évre szóló új autóipari kollektív szerződés megkötése előtt.
Ami a hosszabb távú jóslatot illeti, az AlixPartners szerint 2035-ben az USA-ban az összes eladott új jármű 59 százaléka lehet elektromos meghajtású, Kínában 66 százalék, Európában 82 százalék lehet ez az arány.