Süketelés és rendes számokkal: erre számíthat az autópiac

2023.06.28. 07:57

A Tesla sikere csak egy dolog, komolyabb problémával is számolniuk kell a hagyományos gyártóknak egy friss prognózis szerint, amely azt is megmondja, mekkora lehet a villanyautók aránya a jövőben. 

Az elmúlt évtized arról szólt a világ autóiparában, hogy az elektromos autók gyártására létrejött amerikaiTesla utcahosszal megelőzte a hagyományos autógyártókat.

Néhány évvel ezelőtt elszaporodtak a szintén villanyautók fejlesztésére specializálódott startup vállalkozások, amelyeket több esetben nagy sikerrel vittek tőzsdére. A befektetők ugyanis azt gondolták, hogy ezek a cégek megismételhetik a Tesla sikerét. Ez nem következett be, ám ennél fontosabb fejlemény, hogy az elmúlt időszakban kiderült: már nem feltétlenül a Tesla diktálja az autógyártásban a fejlődés tempóját.

A következő években a kínai autógyártók vehetik át az autóiparban a főszerepet - idézte a The Detroit News, az AlixPartners tanácsadó cég 2023-as Global Automotive Outlook jelentését. Az AlixPartners szakértői szerint az autógyártóknak radikálisan új módon kell folytatniuk tevékenységüket, mind az autóik tudását, mind a fejlesztés tempóját, mind az üzleti  kockázatvállalást tekintve. Magyarul a többé-kevésbé előre látható piaci környezet helyét öldöklő verseny veszi át, miután akínaiak új szereplőként helyet követelnek maguknak egy olyan piacon, amelyen várhatóan nem nő érdemben az eladott autók száma.

japanese-carmakers-face-a-reckoning-moment-as-byd-enter-their-ho

Az AlixPartners jelentéséből természetesen csak az általános üzleti bullshitet hozták nyilvánosságra, hogy felkeltsék a cégek érdeklődését a kézzel fogható tanácsok iránt. A süketelés szerint a pandémia okozta gondok elhalványulnak, az autóipar cégeinek „azokra a technológiai és versenyformáló erőkre kell koncentrálniuk, amelyek évtizedek óta megszokott üzleti modelljeik, a piaci játéktér átalakításával fenyegetnek”.

Értelmezhető tartalma a jelentésnek az idei autópiaci előrejelzés. E szerint 2023-ban öt százalékkal bővülhetnek az autóeladások a világon 2022-höz képest. Összesen 85 millió új autó találhat gazdára, amivel az ágazat termelése meghaladhatja a pandémia előtti szint 92 százalékát. A járvány káros hatásai 2025-re tűnhetnek el végleg. Az észak-amerikai piac tíz százalékkal, az európai hat százalékkal, a kínai három százalékkal növekedhet, miután az emberek fittyet hányva a klímaproblémákra önfeledten csereberélik autóikat. Az előrejelzés legfőbb bizonytalansági tényezője az amerikai UAW autóipari szakszervezet várható sztrájkra a négy évre szóló új autóipari kollektív szerződés megkötése előtt.

Ami a hosszabb távú jóslatot illeti, az AlixPartners szerint 2035-ben az USA-ban az összes eladott új jármű 59 százaléka lehet elektromos meghajtású, Kínában 66 százalék, Európában 82 százalék lehet ez az arány.