Percenként két áldozat: asztalra csapna a WHO

2023.06.28. 11:09 Módosítva: 2023.06.28. 11:12

Sajátos csúcstalálkozót tartanak az Egészségügyi Világszervezet szervezésében, nem állam- és kormányfők érkeznek a rendezvényre, hanem a közlekedés biztonságával foglalkozó szakemberek. Ismertették a tervet, ami elég nagy falatnak tűnik. 

Közel száz ország nemzeti közlekedésbiztonsági hivatalinak vezetői tartanak csúcstalálkozót az Egészségügyi Világszervezet (WHO) rendezésében, hogy átadják egymásnak tapasztalataikat, ötleteiket arról, hogyan csökkenthetnék a baleseteket – adta hírül a WHO honlapján.

A számok elkeserítőek

Statisztikai adatok szerint évente 1,3 millió ember veszti életét közlekedési balesetekben a világon, ami azt jelenti, hogy több mint ketten halnak meg minden percben. A súlyos balesetek kilencven százaléka az alacsony és közepes jövedelmű országokban történik.  Riasztó továbbá, hogy közúti balesetekben hal meg a legtöbb 5-29 éves gyerek, illetve fiatal felnőtt.

IMG 0741

Az ENSZ azt a célt tűzte a világ országai elé, hogy 2030-ra csökkentsék felére a súlyos és halálosbalesetek számát 2021-hez képest. A világszervezet keretein belül a WHO felel e cél eléréséért, ám a feladat lehet, hogy meghaladja az erejét. Ezért hívták össze a közlekedésbiztonsági szervezetek csúcstalálkozóját.

Ha ugyanis feltesszük a kérdést,hogy miként lehetne elérni az ambiciózus célt, akkor azt találjuk, hogy pusztán a KRESZ és más jogszabályok megváltozatása vagy a közlekedési vétségek büntetésének szigorítása nem tűnik elegendőnek.

Elég nagy falat

Az ENSZ javaslatai szerint a közlekedés prioritási sorrendjében első helyre kell tenni a biztonságot. Ehhez kell igazítani a közlekedés rendjét. Másként fogalmazva le kell váltani azt a modellt, amelyben a koszos és veszélyes utakat az autók igényeihez alakították ki.

Zöld, élénk utakat kell létrehozni, amelyekaz emberekhez igazodnak. Ebbe beleértendők mindenekelőtt a gyalogosok, emellett a kerékpárosok és más nem autóval közlekedők. A gyaloglás és a kerékpározás előnyben részesítése, azaz a legsérülékenyebbek védelme, nem mellesleg mérsékli a levegőszennyezést is.

Ez lenne a nagyszabású terv, amelyről konkrétabbakat nem tudni, így egyelőre emléleti, inkább pr-szagú célnak tűnik. Mindenesetre egy olyan masszívan kiépített infrastruktúra, mint amilyen az utak hálózata, nem alakítható át könnyen. Ehhez rengeteg pénz kell és az autósokról sem szabad megfeledkezni.