Díjat hozott a lengyeleknek a gyorshajtók elleni harc

2023.07.01. 10:52

Lengyelországban tíz év alatt nagyon sokat javult a közutak biztonsága, amit a nemzetközi statisztikában a halálos balesetek számával mérnek. 

Lengyelország kapta 2023-ban a Road Safety Performance Index (PIN) Award elismerést a közlekedés biztonságának javításában az elmúlt tíz évben elért jó eredményéért. A díjat az európai közlekedésbiztonsági tanács (ETSC) ítéli oda minden évben annak az országnak, amely a legnagyobb javulást tudja felmutatni ezen a téren.

Jelentős javulás

A lengyel utakon 47 százalékkal csökkentek a halálos balesetek 2021 és 2022 között, ami bőven meghaladja az EU erre az időszakra vonatkozó 22 százalékos átlagát. Az elmúlt évben egymillió lakosra vetítve 50-en vesztették életüket közúti balesetben, míg 2012-ben még 93-an haltak meg.

A 47 százalékos csökkenéssel a lengyelek másodikok Litvánia után, amely 2021-ben nyerte el az ETSC díját a halálos balesetek számának 60 százalékos mérséklődésével tíz év alatt. Az európai közlekedésbiztonsági szervezet a 2022-es díj odaítélésekor figyelembe vette azt is, hogy a lengyel hatóságok az ENSZ céljával összhangban elkötelezték magukat amellett, hogy 2021-hez képest felére csökkentik a halálos közúti balesetek 2030-ra.

A kép illusztráció.
A kép illusztráció.

Az országban egymás után telepítik a gyorshajtást lefülelő biztonsági kamerákat, közel ötödével nőtt az ittas vezetést kiszűrni hivatott ellenőrzések száma és a vészhelyzeti folyosókat is bővítették, amelyeken a mentők gyorsan eljuthatnak az autópályákon a balesetek helyszínéhez.

Túl magas a sztrádás sebességkorlát? 

Az ETSC ugyanakkor kritikákat is megfogalmazott, túlságosan megengedőnek tartják a sebességkorlátozásokat. Elsősorban az autópályákon megengedett maximum 140 km/h-s limitet tartják soknak. Ezzel a lengyelek a másodikok Európában Németország után.

A szervezet jelentése szerint az EU-ban 2022-ben négy százalékkal, 20 679-re emelkedett a halálos közúti balesetek száma. Ez kilenc százalékkal alacsonyabb a koronavírus-járvány előtti utolsó év, 2019 halálos baleseti statisztikájánál. Norvégia van ezen a téren a legjobb helyzetben, évi 21 halálos balesettel egymillió lakosra vetítve. Svédország a második 22 fővel/1 millió lakos. Magyarországon az OECD 2021-es adata szerint 47-en haltak meg egymillió lakosra vetítve közúti balesetekben.