Világszerte jelentősen megdrágultak az autók, az amerikai piacon a kisebb, alacsonyabb áron elérhető kocsik aránya lejtőre került.
Akárhogy is nézzük az autóvásárlás sokkal drágább mulatsággá vált az elmúlt években, mint amilyen korábban volt – állapítják meg a CNBC-nek nyilatkozó szakértők.
Nem csupán az új autók árai döntik meg a korábbi rekordokat, de az autóhitelek kamatai drámai tempóban nőttek. Egyre kevesebb olyan autót kínálnak az autószalonokban, amelyet a kispénzű autósok is megengedhetnek maguknak.
Kisebb szelet jut az olcsó autóknak
Az Egyesült Államokban a 30 ezer dollárnál (10,7 millió forint) olcsóbb új autók aránya a kínálatban jelenleg nyolc százalék, miközben a koronavírus-járványt megelőzően 38 százalék volt – derül ki a CoPilop piackutató cég adatiból. Ez nem elsősorban a SUV-k és a kisteherautók terjedését vagy az elektromos autók kínálatának növekedését tükrözi, hanem az extrák bővülését. Szabályos háború alakult ki az autógyártók között abban, hogy melyikük több extrát – érintőképernyős műszerfalat, ülésfűtést, mindenfelé látó kamerákat és máskunsztokat – kínálni.
"Az autók egyre több extrát tartalmaznak és minden egyes modellváltáskor nőnek egy keveset" – mondja Ivan Drury, az Edmunds autóipari tanácsadó cég egyik vezetője. Ezzel párhuzamosan emelkedik az áruk is. Az Edmunds adatai szerint az új autók átlagára az Egyesült Államokban 2023 májusában közel 48 ezer dollár (17 millió forint) volt szemben a 2016-os 30 ezer dollár körüli árral. A 70 ezer dollárért (25 millió forint) kínált autók aránya 10 százalékra ment fel az öt évvel ezelőtti három százalékról. A 20 ezer dollárnál (7,1 millió forint) olcsóbbaké viszont ez alatt az idő alatt 0,3 százalékra csökkent nyolc százalékról.
Aki még használt autót venne, jó eséllyel a magasabb szervizköltségek miatt a fenntartás költségekben kénytelen kifizetni, amit az alacsonyabb vételárral megspórol.