Véget érhet az elektromos autók árának komoly csökkenése

2023.07.10. 15:29

A kínai gyártók a Teslával karöltve véget vetnének az árcsökkenésnek a villanyautó-piacon. 

Kínában véget érhet az elektromos autók árának jelentős csökkenése – derül ki a Reuters összefoglalójából. A pekingi kormány közreműködésével 15 helyi autógyártó és a Tesla megállapodott arról, hogy tartózkodnak autóik „abnormális árazásától”. Az egyezséget nagy felhajtás mellett írták alá Sanghajban.

Rengetegen beszálltak 

A háttérben a kínai ipari és a informatikai minisztérium, illetve az ország autógyártóinak szövetsége közvetített. A Tesla Model 3 autójának ára idén júniusban 230 ezer jüan (11,2 millió forint) volt, szemben a 2022 júniusi 280 ezer jüanos árral (13,4 millió forint) – idézi a cikk Citigroup bank adatait.

DSC02519

Más márkák esetenként a 20 százalékot is elérő diszkontokat kínáltak, hogy tartsák a lépést az árcsökkentési versenyben. Az év első negyedében 30 autógyártó jelentetett be árkedvezményeket Kínában. Ezek között volt a FAW Audi és a BAIC Hyundai. Ez jelentős nyomást gyakorolt az ország autógyártóira. 

A Nio például arra panaszkodott, hogy vészesen csökkent profitrátája, azaz az autókon elért árrése. Míg 2022 első negyedévében 18,1 százalék volt ez az arány, 2023 elején már csak 5,1 százaléknál járt. A Xpeng villanyautó-gyártónál az egy évvel ezelőtti 10,4 százalékos árrés 2,5 százalékra zsugorodott. A viszonylag kevés autót autót eladó, tőkeszegény startupok esetén az ilyen különbség élet-halál kérdése lehet, mert szükségük van a folyamatos jövedelemre termelésük finanszírozásához.

Mennyien maradhatnak? 

Az AlixPartners tanácsadó cég szerint a kínai elektromosautó-márkák 85 százaléka várhatóan nem marad talpon 2030 után. Ez a becslés egy nappal azt megelőzően látott nyilvánosságot, hogy a 16 autógyártó aláírta volna az árcsökkentést visszafogó megállapodását. Az egyezség egyébként csak az „abnormális árazást” próbálja visszaszorítani, ami túl általános meghatározás lehet ahhoz, hogy érvényesíteni lehessen. Ezzel együtt a kemény verseny korlátozása – ha nem is kötelező és némileg homályosnak mondható – hasznos lehet az elektromos autók gyártásának védelme, a hosszú távon fenntartható növekedés érdekében. Más kérdés, hogy az autóvásárlóknak ez mennyire jó.