Hátszele van a Teslának, az adófizetők pénzéből

2023.07.10. 16:33

Elon Musk és az USA New York állama nagy üzletet kötött szerződése pár évvel ezelőtt egy buffalói fejlesztésre, ám a befektetés az ígéretekhez képest más irányt vett. A Tesla-vezér nem járt rosszul.

Ezerszer megismétlődött már a világon, hogy egy gyorsan fejlődő iparág valamelyik cége és a politikusok szövetkeznek valamilyen csodálatos iparfejlesztési cél elérésére. A Tesla sem tűnik kivételnek.

A cég az amerikai New York állam korábbi vezetősége Buffalo város ipari rozsdaövezetébe álmodott napelemeket gyártó vállalatot – kezdi a sajátos végeredményt hozó projekt bemutatását a Jalopnik szakportál. A projekt 2017-es indulásakor Tesla azt ígérete, hogy az állam 1 milliárd dolláros - 356 milliárd forintot - befektetéséért cserébe egy hetente ezer ház ellátásához elegendő napelemeket termelő, 3000 embernek munkát adó gyárat épít Buffalóban.

Hat évvel később az üzemben hetente 21 ház ellátásához elegendő napelemeket állítanak elő és a munkaerő 40 százaléka a Tesla autónak önvezető rendszerével kapcsolatos adatfeldolgozó munkát végez. A cégnél 1700-an dolgoznak – ha ennél kisebb lenne a létszám, akkor a vállalatnak évi 41 millió dolláros bírságot kellene fizetnie.

Másról volt szó

A Wall Street Journalban megjelent cikk (fizetős tartalom) szerint az üzlet tipikus példája annak, hogyan szokták az állami befektetők elbaltázni az iparfejlesztést. Az 1 milliárd dolláros hozzájárulással New York állam a cég közvetlen befektetőjévé vált, miközben az ott dolgozók jelentős része az eredeti cél helyett a Tesla egyik részlegeként dolgozik az adófizetők pénzére támaszkodva.

Naponta 40 különböző autóban ülök. Nekem bejön, hogy ez más, mint a többi.
Naponta 40 különböző autóban ülök. Nekem bejön, hogy ez más, mint a többi.

Hétszáz ember valós idejű vezetési adatokat elemez abból a célból, hogy tréningezze az autógyártó autonóm vezetési szoftverének mesterséges intelligenciáját. Mások akkumulátortöltő állomások alkatrészeit készítik. Eközben persze folytatódik a tetőre szerelhető napelemek gyártása is, de ennek részleteiről diszkréten hallgat a Tesla.

Az autógyártó 2029-ig évente egy dollárt fizet a gyár használatáért. Az üzletről annak idején Andrew Cuomo, New York állam korábbi kormányzójának vezetésével döntöttek. A Wall Street Journal megkérdezte a politikust, hogy mit szól a fejleményekhez. Cuomo sajtótitkára védelmébe vette a projektet. Válasza szerint még mindig jobb, hogy valamilyen tevékenység folyik a régi acélipari üzemben, ami helyet ad a gyárnak, mintha üresen állnának a gyárépületek.