A BKK és a Budapest Közút szerdán elindított egy, a gyorshajtás elfogadottsága elleni kampányt, ami „Azélet1” nevet kapta. Mottója: „A 70 hetven, az 50 ötven, a 30 harminc, az élet 1”.
Közleményükben leírták, hogy a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosi közlekedés szervezőjeként számos eszközzel küzd a biztonságosabb közlekedésért. A Fővárosi Közgyűlés által nemrég elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégia végrehajtásának részeként, az önmagát magyarázó infrastruktúra kialakításának és a sebességmérő-kamerarendszer támogatása mellett a közlekedés szereplőinek edukációját is kiemelt feladatként kezeli.
„Az utcák, az utak és a járművek csak tárgyak, önmagukban veszélytelenek. Rajtunk, embereken múlik, hogyan használjuk ezeket. A közlekedési szabályok megszegése, a sebességtúllépés emberi hiba, sőt emberi döntés – hangsúlyozza dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója. – Az Árpád hídi gázolás idén már a sokadik olyan eset, amikor védtelen emberek esnek áldozatul valakinek a rossz, felelőtlen döntése miatt. Ez rámutat arra, hogy nagy a baj és mielőbbi beavatkozásra, összefogásra van szükség.”
A Budapest Közút állásfoglalása szerint elengedhetetlen, hogy a közlekedők figyelembe vegyék mindazokat a jelzéseket, melyek a városi forgalomban való haladást szabályozzák, és kialakításuknak megfelelően használják az egyes utakat, útszakaszokat. Mint kiemelik: a biztonságos közlekedés alapfeltétele, hogy az emberek ismerjék és betartsák az egyes közlekedési módokra és eszközökre vonatkozó szabályokat, és nem utolsó sorban legyenek tekintettel egymásra.
„Minden rendelkezésünkre álló eszközzel küzdünk a közlekedés veszélyeinek csökkentéséért: a BKK által előkészített és megvalósított projektek során a közlekedésbiztonsági elveknek megfelelő módon tervezzük meg fejlesztéseinket. A hamarosan induló újabb VEKOP projektünk keretében a Serfőző utca és az Árpád fejedelem útja kereszteződésének átalakítását is az önmagát magyarázó utak elvei szerint terveztük meg a legvédtelenebb úthasználók biztonságát szem előtt tartva. Azért, hogy városszerte a közlekedésbiztonsági elveknek megfelelő környezetet alakíthassunk ki, dolgozunk egy egységes, könnyen alkalmazható infrastruktúra-sztenderd kézikönyvön. A Budapest Közúttal közösen folytatjuk a gyalogátkelőhely felújítási és kijelölési programot, és az útburkolati jelek megújítását. Stratégiai közútkezelőként fontosnak tartjuk, hogy a kijelölt gyalogátkelőhelyek környezetében maximum 50, de inkább 40 km/óra legyen a megengedett sebesség. Mindemellett pedig tévhitek megdöntésével, tények és adatok bemutatásával edukálunk – mondja Bodor Ádám a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója.
Ilyen tény például, hogy ha egy gépjárművezető 30 helyett 50 km/órás sebességgel üti el a védtelen, gyalogosan közlekedő embert, közel 400 százalékkal magasabb az esélye annak, hogy az halálos sérülést szenved. Egy lakóutcában 30 helyett 50-nel menni arányosan olyan, mint az Árpád hídon 70 helyett 120-szal haladni. Már a kis mértékű sebességtúllépés is emberi életekbe kerülhet.
„Jelenleg teljesen elfogadott 30 helyett 40-nel, 50 helyett 60-nal, 70 helyett 80-nal, vagy még többel menni. Szeretnénk, ha nem férnének bele a »csak felvettem a forgalom ritmusát«, a »sebességmérő nem mér pontosan«, a »csak el akartam érni a zöldet« típusú önfelmentések. A sebességhatárok okkal születnek - magyarázza Bodor Ádám. - A sebességkorlátozás meghatározásánál minden esetben az utak és utcák fizikai kialakítása és az ezeket használó emberek viselkedése játssza a főszerepet.”
Bárki követe lehet a #azélet1 kampánynak, aki megosztja a mottót a közösségi médiában, és ezzel nyilvánosan vállalja a sebességhatárok betartását.
A szervezők az #élet1 kampány keretében a következő hetekben megdöbbentő tények és adatok megosztásával, túlélők beszámolóival, külföldi példákkal hívják fel a figyelmet a gyorshajtás veszélyeire posztokban, sajtóanyagokban, figyelemfelkeltő videókkal és beszélgetésekkel.