Hétezer lőerős hőstett: így mentett meg a Big Boy egy másik szerelvényt

2023.07.16. 11:02

Egy öreg amerikai lokomotív, amelyet jelenleg leginkább turistalátványosságként használnak,  bebizonyította, lehet rá számítani. 

Az amerikai Union Pacific Big Boy, az egyik  legnagyobb súlyú gőzmozdony, amit valaha a világon építettek, több mint 80 éves kora ellenére kihúzott a napokban egy elakadt tehervonatot a kátyúból. A hegymenethez kevés volt dízel vontatóerő, ám Big Box megjelent a színen és megoldotta a problémát – derül ki a The Drive hírportál beszámolójából. A hőstettről videó készült. (Alább látható, a mutatvány 5:52-től kezdődik.)

 Aki esetleg kihagyna videót, annak azt érdemes tudnia, hogy a Big Boy éppen a College World Series baseballtorna omahai helyszínén "lépett fel", amikor segítségért fordultak hozzá. Egy teherszerelvényen ugyanis kifogott a hegymenet,  ki kiellett mozdítani az utánuk kötött vagonokat a holtpontról, ehhez kellett az extra erő.

A hivatalos nevén 4014-en ismert gőzös ugyan több mint 345 tonnát nyom, ám olyan erővel rántotta meg az elakadt szerelvényt, hogy egy pillanatra megpördültek a kerekei. Ezt követően azonban működött a dolog.

Megmenekült 

A 7 ezer lóerős mozdonyt 1941-ben építették és Utah államban szolgált. 1959-es nyugdíjazásáig összesen több mint 1,6 millió kilométeren cipekedett. Az Union Pacific 2013-ban vásárolta meg Big Boyt és teljesen felújította. A széntüzelésről olajra állították át. A vizet kénytelen több tartálykocsiban magával vinni, mert gőzösök eltűntével a víztöltő helyek is megszűntek.

Amikor nem ment meg más vonatokat, néhány személyszállító kocsiból álló szerelvényeket vontat nosztalgiavonatként. Vele tart egy nevetséges dízelmozdony is, arra az esetre, ha esetleg ő szorulna némi támogatásra.

A pontosság kedvéért

Bár a Big Boyt a cikk a világ legnehezebb mozdonyának mondja és a tulajdonos, United Pacific is több helyen a legnagyobbként hivatkozik rá.

Tény, hogy óriási, de vannak még nála is nagyobb behemótok, legalábbis ez derül ki az iho.hu - közlekedési szakportál - korábbi cikkében idézett listából. Utóbbi szerint a mozdonyok valamennyi fontos paraméterét nézve, illetve leszámítva a tesztpéldányokat azonban mégis a Big Boy és társai számítanak a legnagyobbnak. 

 Az iho.hu a Big Boyról szóló cikkében egyébként azt írja, hogy a UP 4000 sorozatú mozdonyok méltán váltak híressé. A gyárban az egyik munkás ráírta krétával az egyik készülő mozdonyra, hogy Nagy Fiú (Big Boy), így kapta a névét. Legnagyobb sebességük 130 km/h, tömegük 567 tonna, hosszuk pedig 40,47 méter. A mozdonyok teljesítménye 4690 kilowatt (közel 6400 lóerő), indító vonóerejük 602,18 kilonewton.