A Tesla átütő sikereivel, eladásainak számaival egyre nagyobb teher rakódik márkaszervizeire. Ezen viszont nem csak azzal próbálnak javítani, hogy több márkaszervizt nyitnak, hanem a tulajdonosok egyik problémáját – amit elvileg a cég alkotott, bár ez megosztó – konkrétan elbagatellizálják. Erre pedig annyira ráfeküdtek, hogy egy titkos osztályt is létrehoztak a cégen belül, akiknek az a feladata, hogy bármilyen hatótávval kapcsolatos szervizigényt, időpontot lemondassanak az igénylővel – derült ki a Reuters átfogó cikkéből.
A Tesla már egy ideje alkalmaz távoli diagnosztikát az autóinak problémájának pontos megismerésére, egyes esetekben orvosolására. Ez egyszerűen úgy működik, hogy a Tesla telefonon felveszi a kapcsolatot a tulajdonossal, miközben végeznek egy diagnosztikát az autón, amely során vagy pontosítják az autó hibáját, vagy akár orvosolják is.
Viszont a Reuters információ szerint olyan sok lett az akkumulátorral és a hatótávval kapcsolatos problémák miatti szervizigény, hogy tavaly nyáron csöndben létrehoztak egy „elterelő csapatot”, akiknek az a feladata, hogy a tulajdonosokat meggyőzzék arról, hogy nem kell autójukat szervizbe vinni. A csapatban dolgozók ilyenkor elmondják, hogy az a hatótáv, amit a tulajdonosok látnak a kijelzőn, az az EPA-szabvány szerinti, ami csak egy jóslat, és nem felel meg a valós hatótávnak. Valamint az autók akkumulátorai idővel degradálódnak, amivel a hatótáv is csökken. Ezután pedig tippeket adnak, hogyan lehet gazdaságosabban használni a Teslákat.
Ezen felül a Reuters egyik belsős informátora szerint ha a távdiagnosztika bármi más hibát talált a járművel kapcsolatban, ami nem a hatótávolsággal függött össze, akkor arról nem szabadott szólni az ügyfélnek. A csapat vezetői ugyanis azt az utasítást adták ki, hogy ilyenkor zárják le az ügyet.
A Tesla a közelmúltban frissítette telefonos alkalmazását is, aminek során az ügyfelek már nem tudnak szervizidőpontot foglalni, ha hatótáv-problémájuk van. Ehelyett csak arra tudnak időpontot kérni, hogy egy Tesla munkatársa vegye fel velük a kapcsolatot.
A csapatnak elvileg heti 750 darab ilyen üggyel kell foglalkoznia, de a lap forrásai szerint, volt olyan hét, amikor 2000 ilyen ügyet zártak le. Ennek egyik oka, hogy akkor is lezártak egy ügyet, ha az ügyfél nem vette fel, ha pedig mégis felvették a telefont, akkor azt próbálták öt perc alatt letudni. A „titkos csapat” működését nemrég leállították, de ezt a Reuters nem tudta megerősíteni.
A gondok okozója: a számok
A rengeteg hatótávval kapcsolatos problémának forrása a várható hatótáv kiírásában rejlik. A Teslák ugyanis kétféle módon mutatják autóinak hátramaradó hatótávját. Van az EPA-szabvány szerinti hatótáv, ami csak egy predikció, mondhatni, hasonló, mint a belső égésű motorok üzemanyag-szintmérője. És emellett van a Tesla saját, részletesebb hatótáv-mutatója.
A probléma pedig részben ebben rejlik. Többen az EPA-hatótávot tartják mérvadónak, ami optimális esetben pontos lehet, viszont az igen ritka. Ugyanis ez nem veszi számításba a használati módot és a külső, időjárási körülményeket, ahogy egy belső égésű motor üzemanyag-szintmérője sem.
Viszont a Reuters arra is hosszasan kitért arra, hogy a Tesla korábban, úgy írta meg a hatótáv-számláló szoftverét, hogy az sokkal optimálisabb számokat mutasson, mint amennyi a valóság. Ezt csak a töltöttségi szint feléig csinálta, ugyanis azalatt már a valós fogyasztási adatokat láthatták a tulajdonosok. Valamint a szoftvert úgy tervezték, hogy az akkumulátorban még akkor is legyen nagyjából 24 kilométernyi hatótáv, amikor az már nullát mutat. Ez még akkor volt így, amikor a kezdeti Model S és a Roadster modelleket árulták. A Reuters viszont nem tudta megerősíteni, sem megcáfolni, hogy azóta is ezt az algoritmust használja-e a cég, vagy sem.