Bejelzett a "pánikmutató", örülhetnek az amerikai autóvásárlók

2023.08.03. 10:36

Az amerikai kereskedők viszonylag szabadon határozhatják meg, hogy milyen árakon kínálják szalonjaikban az új autókat, ám van egyfajta minimum, aminél olcsóbban csak végső esetben adják a portékát.

Néhány népszerű elektromos és hibrid autó ára az Egyesült Államokban az úgynevezett "MSRP" alá esett, ami arra utal, hogy a vásárlók érdeklődése visszaesett az elektromos meghajtás iránt – írja a YahooFinance az iSeeCars.com autópiaci hírportál adatait idézve.

Rosszul fest az MRSP

Az MSRP a "manufacturer's suggested retail price", azaz az egyes modellek gyártó által ajánlott kiskereskedelmi ára. A kereskedők jellemzően az MSRP-nél drágábban értékesítik az autókat, ezért ha erre a szintre esik egy autó ára, akkor azt már árkedvezménynek tekinthetjük.

Az iSeeCars.com 13 millió új autó árát elemezte júniusban. Ennek alapján azt találták, hogy az egy évvel korábbihoz képest 7,4 százalékkal, 42 265 dollárra (nagyjából 15 millió forint) ment fel az új autók átlagára. A dealerek átlagosan 46 265 dollárért (16,2 millió forint) kínálták az autókat, ami, ugye, 4 ezer dollárral (1,4 millió forint) volt magasabb az MSRP átlagánál. Egyúttal azt mutatja, hogy 8,5 százalékkal indították magasabbról az autók értékesítését a gyártók ajánlott áránál.

Az átlagértéknél érdekesebb, hogy 20 olyan új autót találtak, amelyek szalonára kevesebb, mint 2 százalékkal volt MSRP-je felett, ezen belül hat modellé elmaradt az ajánlott ártól. Az utóbbiak közül kettő volt hibrid meghajtású (Chrysler Pacifica és Ford F-150) és kettő elektromos (Hyundai Ioniq 5 és Ioniq 6). Az utóbbit magyarázhatja, hogy a (pl. Dél-Koreából) importált modellek esetén az autóvásárlók nem használhatják ki a villanyautók értékesítését támogató 7500 dolláros adókedvezményt.hyundai-ioniq-5-n-debut-goodwood-2023-road-exterior-rear-02 wid

A hibridek iránt is csökkenő kereslet pedig azzal magyarázható, hogy mérséklődött a benzin ára az amerikai piacon, így a hibridek egyik fő vonzereje, az alacsonyabb fogyasztás kevésbé számít a vásárlóknak.  Ez túlnyugtatta az autósokat, azt gondolják, hogy nem kell elkapkodniuk a Föld klímáját kevésbé szennyező technológiák választását.