A kilencvenes évek végén, és a kétezres évek elején született néhány igazán őrült dolog, amin Volkswagen és Audi logó virított. Nagy szerepe volt benne Ferdinand Piëch-nek is, hogy ezek a sokszor elmeroggyantnak tűnő ötletek végül tényleg eljutottak a gyártásig.
Mindkét márkával épp felfelé tekintettek, így hát akkoriban nem nagyon lehetett az elképzelésekre nemleges választ adni. Ez ma már szinte elképzelhetetlennek tűnik, hiszen a gyártók manapság kevés motort, illetve sok, de hasonló alapokon nyugvó típust igyekeznek készíteni.
Megszületett például a Volkswagen A8-as Audija, vagyis a Phaeton, elkészült az azóta is legendás dízel szörny, vagyis a Q7 V12 TDI, sőt, még a Passatba is jutott W8-as motor. Elkészült a szupertakarékos Lupo 3L, de ebből a korszakból származik a Bugatti Veyron és az Audi R8 is. Szóval akkoriban szinte füstölt a mérnökök kezében a logarléc, na.
Nem csak W8-as, hanem W12-es és W16-os motort is készítettek akkoriban, így aztán szinte már furcsa, hogy a W10 kimaradt. Szerettek volna ilyet csinálni, de végül sorozatgyártásig nem jutott el ez a motor. Az ötlet alapja a VR6-ból ered: annál az volt a cél, hogy egy relatíve nagy lökettérfogatú motor beférjen egy kisebb méretű motortérbe.
A W-elrendezésű motorok tulajdonképpen VR-elrendezésűek, csak épp kétszer: a W10-es például két darab VR5-ösből – amit V5-nek hívtak – állt. Egy 2001-es dokumentum szerint a Volkswagennél láttak fantáziát a W10-esben, amit a Phaeton egy változatába szántak, és felfelé egy V12 egészítette volna ki a palettát. Végül a W12 lett a megoldás, a W10-ből pedig csak prototípus készült.
A motorról kevés egyebet lehet tudni: még a Volkswagennél is csak keveset tudnak róla, mert azt állítják, hogy rengeteg feljegyzésük elveszett. Akad azonban egy ismert prototípus, ami egy szerelőnél landolt, aki régebben a Volkswagennél dolgozott, az egyedi motort pedig megmentette a zúzdától.
A képeket is ő készítette, és bár menő lenne, a hiányzó alkatrészek miatt viszonylag nehéz lesz életet lehelni a motorba. Így aztán nehéz megmondani, hogy milyen alkatrészekkel lehetne összerakni, hogy működjön is. Ha azonban sok, egyedi alkatrész kell hozzá, akkor ezt a feladványt szinte lehetetlen lesz megoldani. Mindenesetre király, hogy előkerült a VW W10, hiszen egy érdekes szelete a márka történetének.
Forrás: The Drive / unvrnunft - Instagram