A kilencvenes évek végén, és a kétezres évek elején született néhány igazán őrült dolog, amin Volkswagen és Audi logó virított. Nagy szerepe volt benne Ferdinand Piëch-nek is, hogy ezek a sokszor elmeroggyantnak tűnő ötletek végül tényleg eljutottak a gyártásig.
Az évszázad utolsó gigadízel-videója: Audi V12 TDI és Volkswagen V10 TDI
A V10-es és V12-es turbódízelénél nagyobb személyautó-dízel azóta sem készült. De hogy öregszenek egy furcsa kor masztodonjai?
Mindkét márkával épp felfelé tekintettek, így hát akkoriban nem nagyon lehetett az elképzelésekre nemleges választ adni. Ez ma már szinte elképzelhetetlennek tűnik, hiszen a gyártók manapság kevés motort, illetve sok, de hasonló alapokon nyugvó típust igyekeznek készíteni.

Megszületett például a Volkswagen A8-as Audija, vagyis a Phaeton, elkészült az azóta is legendás dízel szörny, vagyis a Q7 V12 TDI, sőt, még a Passatba is jutott W8-as motor. Elkészült a szupertakarékos Lupo 3L, de ebből a korszakból származik a Bugatti Veyron és az Audi R8 is. Szóval akkoriban szinte füstölt a mérnökök kezében a logarléc, na.
Nem csak W8-as, hanem W12-es és W16-os motort is készítettek akkoriban, így aztán szinte már furcsa, hogy a W10 kimaradt. Szerettek volna ilyet csinálni, de végül sorozatgyártásig nem jutott el ez a motor. Az ötlet alapja a VR6-ból ered: annál az volt a cél, hogy egy relatíve nagy lökettérfogatú motor beférjen egy kisebb méretű motortérbe.
A W-elrendezésű motorok tulajdonképpen VR-elrendezésűek, csak épp kétszer: a W10-es például két darab VR5-ösből – amit V5-nek hívtak – állt. Egy 2001-es dokumentum szerint a Volkswagennél láttak fantáziát a W10-esben, amit a Phaeton egy változatába szántak, és felfelé egy V12 egészítette volna ki a palettát. Végül a W12 lett a megoldás, a W10-ből pedig csak prototípus készült.
A motorról kevés egyebet lehet tudni: még a Volkswagennél is csak keveset tudnak róla, mert azt állítják, hogy rengeteg feljegyzésük elveszett. Akad azonban egy ismert prototípus, ami egy szerelőnél landolt, aki régebben a Volkswagennél dolgozott, az egyedi motort pedig megmentette a zúzdától.
A képeket is ő készítette, és bár menő lenne, a hiányzó alkatrészek miatt viszonylag nehéz lesz életet lehelni a motorba. Így aztán nehéz megmondani, hogy milyen alkatrészekkel lehetne összerakni, hogy működjön is. Ha azonban sok, egyedi alkatrész kell hozzá, akkor ezt a feladványt szinte lehetetlen lesz megoldani. Mindenesetre király, hogy előkerült a VW W10, hiszen egy érdekes szelete a márka történetének.
Forrás: The Drive / unvrnunft - Instagram
