Megy a veszekedés a kibocsátási normák miatt: mire szeretnék rákényszeríteni az autósokat?

2023.08.07. 13:13

Az amerikai környezetvédelmi hivatalt piszkálják azért, hogy nem elég szigorúak klímavédelmi szabályai.

Egyfajta satuba került az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (EPA) – derül ki az Associated Press hírügynökség összefoglalójából. Hiába hirdetett meg a hivatal a korábbinál ambiciózusabb célokat az autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére, a szakértők szerint ezek nem elég szigorúak. Eközben az autógyártók szerint reálisan szemlélve nem elérhetők.

Villanykétharmad?

Az EPA tavasszal állt elő számaival. Ezek szerint 2032-re az eladott új autók 67 százalékának elektromos meghajtásúnak kell lenniük. A hivatal ezt nem úgy érné el, hogy kötelezné az autógyártókat a villanyautók termelésének növelésére, hanem úgy, hogy szigorítaná a kibocsátási szabályokat. Addig keményítené ezeket, amíg a cégek vagy a hagyományos és hibrid autók fejlesztésével vagy az elektromos autók számának növelésével el nem érik ezt.

A kép illusztráció.
A kép illusztráció.

Az AP cikke szerint szakértők azonban úgy látják, hiába éri el a villanyautók eladásának növelését az EPA, ez kevés lesz a károsanyag-kibocsátás kellő csökkentéséhez. A hírügynökség becslése szerint az amerikai utakon futó autók 80 százaléka továbbra is benzin- vagy dízelmotoros lesz tíz év múlva.

Az ENSZ megbízásából dolgozó kutatók egyébként úgy vélik, hogy még elkerülhetők a klímaváltozás legrosszabb következményei, ám ehhez világ országainak 2035-ig kétharmadával kellene csökkenteniük szén-dioxid-kibocsátásukat a jelenlegihez képest. A tiszta közlekedéssel foglalkozó Peter Slowik kutató szerint az EPA 67 százalékos célját 2030-ra kellene elérni. Az EPA ebben az évben azzal számol, hogy az eladott új autók 60 százalékának kellene villanyautónak lennie. A szén-dioxid-kibocsátást a környezetvédők szerint átlagosan mérföldenként 57 grammra kellene csökkenteni 2030-ra, míg az EPA erre az évre 102 grammal, 2032-re pedig 82 grammal számol.

Eközben az autóipari vállalatok még a kitűzött célok elérését is irreálisnak tartják. Felhívják a figyelmet arra, hogy ehhez nem állnak rendelkezésre a szükséges nyersanyagok, miután az autóakkumulátorok osztoznak ezeken az okos telefonokkal és a laptopokkal. Emellett túl lassan bővül a töltőinfrastruktúra.