A Nikola úgy látja, mérföldkőhöz érkezett

2023.08.09. 08:22

Több mint 200 megrendelést kapott a hidrogénes teherautóira a Nikola. 

Mérföldkőnek tarja az elektromos teherautókat fejlesztő amerikai Nikola, hogy hidrogén meghajtású kamionjainak megrendelésállománya átlépte a kétszázat – derül ki a cég közleményéből. A pontosan 202 üzemanyagcellás járműre 18 megrendelő adott fel főként flottamegrendeléseket.

A cégvezetés szerint sokat segített, hogy meggyőző teszteken tudták bemutatni a potenciális vásárlóknak a teherautók működését. A kamionok gyártása nemrégiben kezdődött az Arizona államban lévő Coolidge városban, a Nikola gyárában.

A behemót teherautókat már 2023 második felében elkezdik átadni a vásárlóknak. A nehéz anyagi helyzetben lévő vállalat vezetősége természetesen fellelkesült a sikeren. Michael Lohscheller, a Nikola elnök-vezérigazgatója úgy látja, a vásárlás jelzi a fuvarozó ágazat elszántságát arra, hogy fenntarthatóvá tegye tevékenységét. A cégvezető a kamionokat értékesítő dealerhálózat munkáját is nagyra értékelte.

A siker további eleme a cég szerint, hogy épül a HYLA névre keresztelt hidrogéntöltő hálózat, ami biztosíthatja az üzemanyag-utánpótlást az új kamionokhoz. A kamionok egy feltöltéssel 500 mérföldet (800 kilométer) képesek megtenni és utántöltésük nagyjából 20 percet vesz igénybe. (Ez függ attól, milyen protokoll szerint működik egy-egy töltőpont, mert a rendkívül robbanásveszélyes, nyomás alatt lévő üzemanyag használata különleges körültekintést igényel.)

A teherautók ára 240-288 ezer dollár (86-103 millió forint), ám vásárlásukhoz igénybe lehet venni a tiszta üzemanyagot használó kereskedelmi járművek elterjesztését támogató 40 ezer dolláros (14,3 millió forint) adókedvezményt, amit az amerikai kormány biztosít. Ezentúl helyi támogatásokkal is számolhatnak a fuvarozók. A felár így is 40 százalék körül alakul a hagyományos kamionokhoz képest, amit várhatóan az alacsonyabb fenntartási költségen lehet megspórolni.

A Nikola járművei hasonló állami és helyi támogatásokkal vásárolhatók meg Kanadában, ami segítheti az üzemanyagcellás kamionok exportját.