Villanybicikli? Csak jogsival! Szigorú szabályozásra készül Amerika
Radikális választ akar adni Kalifornia állam törvényhozóinak egy része az elektromos kerékpárokat használókkal történt halálos balesetek növekedésére. A számok nem teljesen egyértelműek.
Kalifornia állam törvényhozása előtt fekszik egy törvényjavaslat, amely azt indítványozza, hogy kössék jogosítvány megszerzéséhez az elektromos kerékpárok használatát – írta a Road magazin e-kerékpárokkal foglalkozó rovata.
A kezdeményezés benyújtói azzal érvelnek, hogy elfogadhatatlanul sok balesetet szenvednek el a villanybringások. A javaslat három fő pontból áll.
- Az első, hogy azoknak, akiknek nincs autós jogosítványuk, külön engedélyt kell szerezniük az elektromos kerékpárok használatához. Ezt egy online írott teszt kitöltésével tehetnék meg. Az állam fotós azonosító igazolást, azaz jogsit adna ki az e-bringák vezetésére.
- A második pont, hogy a 12 éven aluliak egyáltalán nem ülhetnének villanykerékpárra. Összehasonlításul: az Egyesült Királyságban van ilyen korhatár, nevezetesen 14 év.
- A harmadik pont, hogy az autósok és a bringások szövetségeinek a hatóságokkal együttműködve a villanykerékpárok használatát segítő oktatóprogramokat kellene indítaniuk.
Ha a törvényjavaslatot elfogadják, akkor megszegése bűncselekménynek fog minősülni Kaliforniában.
Nem biztos, hogy indokolt a szigor
Szakértők szerint az adófizető polgárok többsége nem örülne az új szabálynak. Sokan azt kifogásolnák, hogy az alkalmazása sokba kerülne, nem lehetne ellenőrizni a betartását és ellenkezik azzal a céllal, hogy minél többen használjanak villanykerékpárt autó helyett.
Ami a baleseteket illeti, lehet, hogy azok tragikusságuk miatt nagyobb hangsúlyt kapnak, mint amire a statisztika alapján következtethetni lehet. A legnagyobb visszhangot egy 15 éves elektromos kerékpárral közlekedő gyerek esete kapta, aki 2023 júniusában vesztette életét egy közúti balesetben Kaliforniában.
A baleseti statisztikából az is kiderül, hogy sokszor nem a kerékpáros hibája okozza az ütközést. Eközben arra is felhívják a figyelmet a szakértők, hogy az amerikai szabályozás megengedőbb, mint a brit vagy az európai uniós. Az Egyesült Államokban 2017 és 2021 között 119 halálos végű e-kerékpáros vagy más e-mikromobilitási eszközt érintő baleset történt a hivatalos adatok szerint. Ennek háttere azonban az, hogy rohamosan terjednek ezek a közlekedési eszközök. Például 2022-ben először lépte át az egymilliót az eladott új villanybiciklik száma.