Az Isuzu csinált egy Forma-1 V12-es motort, aztán berakta egy ufóba

2023.08.10. 06:17

Az Isuzu Japán egyik legrégebbi járműgyártója, mely a nyolcvanas évek elejétől a Lotus segítségével fejlesztette sportosabb autóinak futóművét. Ezért jó az immár beszerezhetetlen Piazza, és ezért került 1991-ben Isuzu V12 a Lotus Forma-1-es autójába is, hogy aztán végül az Isuzu Como F1 Super Truck koncepcióban végezze az egész fejlesztés.

the-isuzu-como-f1-super-truck-was-a-pickup-with-an-f1-engine-214

Nem új történet ez, és az Isuzu sem titkolja, hiszen a saját múzeumában van kiállítva egy a legyártott néhány P799WE-kódszámú, egyébként 3,5 literes és 75 fokos hengerszögű dupla vezérműtengelyes V12-es kísérleti motorból. Lássuk hát, mi is történt, ha már újra felfedezte a The Drive.

A végül 14,000-et forgó, korai verziójában 646 lóerőt 12,000-nél, 401 Nm-t pedig 10,000-nél leadó motor mellékes fejlesztésnek indult elvileg négy mérnökkel, a C-csoportos prototípusokról ábrándozva. Később lett belőle Forma-1-es jelölt a Lotus számára, ekkor már 765 lóerővel 13,500-as fordulaton, illetve 417 Nm nyomatékkal 11,500-nál.

A Lotus akkoriban nem teljesített túl jól a Forma-1-ben a 102-vel, és bár a tragikusan elpazarolt Lamborghini V12-t az 1991-es évadra a 3,5-literes Judd V8-ra cserélték, így létrehozva a 102B-t, Silverstone a tökéletes alkalomnak bizonyult arra is, hogy bemutatkozzon a 102C, az Isuzu V12-es motorjával Johnny Herbert és Mika Häkkinen mögött.

Kár, hogy a versenyautót nem erre a súlyelosztásra tervezték.

Az Isuzu V12 nem teljesített rosszul, ám mivel nehezebb volt a Judd V8-nál, és nyomatékban sem nyújtott többet, a Lotus inkább a megbízható versenymotornál maradt, beérve az Isuzu 1,6-os négyhengerével az elsőkerék-hajtású Elanban.

Miután a Lotus-csapatfőnök Peter Collins visszautasította a V12-et, lassan a japán gazdaság is összeomlott, így az Isuzu nem tehetett mást, mint hogy a nagy hajrában még bepakolja a kísérleti motort az őrületes Como F1 Super Truck koncepcióba.

Ezt Simon Cox tervezte, és ha mást nem is, azt mindenképp megmutatta, mire lehetne képes az Isuzu, ha hagyják kibontakozni a személyautók piacán is. Ám ahogy a Forma-1-es karrierből, úgy ebből sem lett semmi, főleg az Amerikai piac elhagyása után.

Az Isuzu pickupokban, teherautókban és buszokban továbbra is erős, a Lotus pedig már rég a kínai Geely tulajdona, az elektromos átállás kapujában.