Veszélyesek lennének a budapesti cölöpök? - Az Autóklub is nekiment a pollereknek
Problémásnak tartja az új budapesti biciklisávokat az autósoktól elválasztó pollereket a Magyar Autóklub elnöke. Halata Józseg azt mondta, őket senki nem kérdezte meg a cölöpök telepítéséről, ami akár jogilag és szakmailag is támadható.
A mentősök és a Fővárosi Önkormányzat között már zajlik a vita az új, forgalmas budapesti utakon kialakított biciklisávok miatt, amelyek cölöpökkel, hivatalos nevükön pollerekkel vannak elválasztva az autósoktól.
A Magyar Autóklub elnöke - korábbi országos rendőrfőkapitány - Hatala József a KTI Közlekedéstudományi Intézet online oldalának, a Közlekedésbiztonságnak nyilatkozott a szóban forgó cölöpökről.
Már most is okoznak gondot a kerékpársávok „védelmét” szolgáló műanyag karók és a pesti oldal legfontosabb útjainak jelentős kapacitáscsökkentése – jegyezte meg Hatala –, és még hol van az iskolakezdés, amikor várhatóan jelentősen megnő majd az autósforgalom?
- közölte Hatala József.
Egyebek mellett azt is elmondta:
- Az meg se lepte az autóklub vezetőit, hogy a főváros – nem először – szakmai egyeztetés nélkül döntött a Budapesten közlekedőket (nemcsak az autósokat, hanem minden közlekedőt) súlyosan érintő kérdésben. Ráadásul szerintük rosszul.
- A Magyar Autóklub információgyűjtése és a klubhoz érkezett visszajelzésekből úgy tűnik, az autósok többségét zavarják a pollerek. Főleg, hogy több helyen elmaradt a forgalmi rend megváltozásának jogszabály szerint kötelező előrejelzése.
- A taxisok számára is gondot okoznak, hiszen a szóban forgó területen több tízezer ember él, és jelentős ott a taxi-rendelésszám is. Egyelőre nem tudni, hol és hogyan veszik fel az utasaikat a polleres szakaszokon.
- Az utakon dolgozó, például seprő-locsoló munkagépeknek, az FKF kukásautónak, télen pedig a hókotróknak is útba lehetnek.
Hatala József úgy véli, közlekedésbiztonsági kockázata is van a pollereknek.
Mi történik, ha „az autósoknak menekülniük kell, szabad utat kell nyitniuk egy szirénázó mentőautónak?"
- vetette fel. Bár szerinte azt mondják, a pollerek könnyen hajlanak bármelyik irányba. "Meglehet, de ha mégsem hajlanak, ha egy erősebb ütés hatására törnek és az autóval ütközés ereje méterekre elrepíti a pollereket? A mégoly könnyű műanyagnak is éles felületei keletkeznek a törés hatására, és ha ezek a pengeéles darabok nagy lendülettel a járda felé repülve eltalálnak valakit" - tette hozzá.
Közölte azt is, hogy a főváros döntése és „forgalomszelídítő” módszere szakmailag és jogilag egyaránt támadható. Jogi lépéseket még nem tervez a Magyar Autóklub. Először tárgyalni próbálnak, még akkor is, ha elsőre nem is tekintették partnernek őket.