Áttörés az önvezetésben, a másik oldal a betiltását követeli
Jó eséllyel vitát vált ki a kaliforniai közlekedési hatóság döntése, amivel jóváhagyták, hogy két robotaxi-vállalat San Francisco minden utcáján folyamatosan járjanak az autóikkal.
A kaliforniai közszolgáltatási bizottság engedélyezte a Waymo és a Cruise robotaxi-vállalatoknak, hogy vezető nélküli taxijaik heti hét napon át a nap 24 órájában nyújtsák szolgáltatásiakat San Franciscóban a város egész területén – derül ki a Washington Post összeállításából. A technológiai fejlődés szerelmesei úgy gondolják, ez áttörést jelent az autonóm vezetés elterjedésében.
A város dimbes-dombos és gyakran ködös utcáin egy ideje megszokott látványt nyújtanak a vezető nélküli taxik, amelyek tesztelésük során keringenek az utakon. A mostani a döntéssel viszont elhárul szinte minden akadály az üzemeltetésük elől. Ezen belül a szolgáltatók díjat szabhatnak a fuvarokért, ami tesztelés alatt nem volt megengedett.
Kaliforniában több mint negyven vállalat teszteli az automatizált vezetés lehetőségeit. Ezek között vannak startupok és technológiai óriások. Ezeknek a cégeknek az autói együttesen évente több millió kilométert tesznek meg a közutakon. Eközben több száz főként kisebb balesetben érintettek.
Kalifornia az Egyesült Államok úttörője, ha a modernizációról van szó – mondta David Zipper, a Harvard Kennedy School vendégprofesszora. Ez igaz a technológiai fejlesztésre, az innováció finanszírozására vagy akár a környezetvédelem szigorú szabályozására is. Nehéz lenne eltúlozni, milyen hatása lehet az autonóm vezetés itteni térnyerésének az egész országban.
Azért korai még inni a medve bőrére – derül ki abból, ahogy a hatóság a döntését meghozta. A hétórás tanácskozás alatt – amelynek végén 3-1 arányban döntöttek a két cég taxizásának engedélyezése mellett – egymás mellett tüntettek a robotaxik engedélyezésének és betiltásának hívei. Az utóbbiak azt tervezik, hogy a bíróság előtt támadják meg a döntést.