Amerikai kutatók készítettek egy becslést arról, hány halálos balesetet kerülhetnek el az autósok a következő bő negyed évszázadban a vezetéstámogató rendszereknek köszönhetően.
Az egyik viszonylag új betűszó az autózásban a vezetéstámogató rendszereket jelölő ADAS (advanced driver-assistance systems). Az amerikai autósok szövetsége (AAA) megbízásából a University of North Caroline egyetem kutatói készítettek egy modellt, amelynek alapján megbecsülték, hogyan befolyásolja a vezetéstámogató rendszerek használata a baleseteket - számolt be az új projektről az Automotive News hírportál.
Durva számok
A becslést a 2017-től 2019-ig rendelkezésre álló baleseti statisztikai adatok alapján készítették, ezeket pedig korrigálták a járművek számának várható növekedésével. Bizonytalansági tényező volt, hogy az autósok mennyire szabadulnak meg idegenkedésüktől a viszonylag új technikával szemben. Így a jelentés számai elég nagy bizonytalanságot tartalmaznak.
A nagyságrendben azonban vélhetően nem tévednek: a következő három évtizedben 250 ezer halálos baleset kerülhető el az biztonsági rendszereknek köszönhetően. Az automatikus fékező rendszerek és a vakfoltokra figyelmeztető jelzés segítségével 37 millió baleset és 14 millió sérülés úszható meg 2021 és 2050 között. David Yang, az AAA igazgatója szerint ez azt jelenti, hogy a vezetéstámogató rendszerek gyökeresen átalakíthatják az utak közlekedésbiztonságát.
Az adatok összhangban vannak a pontosságáról ismert amerikai Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (Insurance Institute for Highway Safety) nonprofit szervezet becslésével. E szerint az automatikus fékezés 56 százalékkal mérsékelheti a ráfutásos baleseteket, a vakfoltokra figyelmeztető technológia 23 százalékkal a sávelhagyásokból fakadó ütközéseket.
A kocsik közel felében lesz
Jelenleg az utakon futó autók 23 százalékában van valamilyen ADAS-megoldás, ami 2027-re 47 százalékra emelkedhet. Ugyanakkor csak akkor érnek valamit, ha egyáltalán bekapcsolják a rendszereket és figyelembe is veszik a jelzéseiket.
A vezetéstámogató rendszereken van még mit fejleszteni. Például jelenleg nem kellően hatásosak az oldalirányú ütközések, illetve a balra nagy ívű kanyarok közben történő balesetek esetén.