Naná, hogy Gordon Murray végül nem csinál olcsó sportautót
A Gordon Murray Automotive egyetlen modelljéből sem csinál többet száznál, és az árcédulái is ehhez mértek. Tapasztalt tervezőként Gordon Murray ettől függetlenül szeretett volna egy másik gyártóval együttműködve nagyobb darabszámban, elérhető árú sportautókat gyártani, ám miután a Yamaha kihátrált a legutóbbi partnerségi ötletből, Murray is elengedte a kérdést. Legalábbis ami a könnyű benzinmotoros dolgokat illeti.
Rossz hír ez mindannyiunknak, hiszen Murray egy Alpine A110 tulajdonosaként néhány éve még arról beszélt, hogy abban az autóban minden remek, kivéve a szélességét és a nehéznek számító duplakuplungos váltót. A Gordon Murray Design az új TVR Griffith fejlesztésében is benne volt, mivel az Murray iStream technológiáját használta. Ám hacsak nem jön valami csoda, a TVR jövője is a kukában végzi már.
Az iStream egy csővázas ragasztott kompozit karosszéria építési struktúra fém segédkeretekkel, ami Gordon Murray szerint volumenben gyártható viszonylag egyszerűen, olcsón, miközben minden biztonsági és merevségi követelménynek megfelel. Emellett rendkívül könnyű is, ami kulcskérdés minden sportautó tervezésénél. Legalábbis az kéne, hogy legyen.
A Road&Track-nek Murray most arról beszélt, hogy bár már négy évvel ezelőtt gyártásba kerülhetett volna az ötlete a Yamaha segítségével, ráadásul évi 5,000 autóval számolva, a japán cég vezetőségben lezajló változások után a projekt polcra került, ahonnan már nem is tervezi levenni egyik másik márka kedvéért sem.
A Yamahának nem ez az első ilyen húzása, hiszen a kilencvenes években az OX99-11 nevű sportautóját is az utolsó pillanatban engedte el a brit International Automotive Design (IAD) legnagyobb kárára, hiába volt benne egy 3,5-literes V12 400 lóerősre húzva. Végül csupán három prototípus készült el 1994-re.
Murray 2023-ban azt mondja, az ötlet azért halott, mert mostanra már mindenki elektromos sportautókról ábrándozik, tehát bár négy éve még piacra lehetett volna dobni egy ilyen terméket, ma már nem.
Elektromos hajtással viszont egyelőre nem lehet elérni azt a súlyhatárt, amit Murray megszab az általa tervezett, erősen a régi Lotus, tehát Colin Chapman iskola szerint épített autóinak. Ezzel tehát vége az iStream sportautó ötletének is, hacsak a TVR meg nem lépi, amit az elmúlt évek tapasztalatai alapján már nem fog tudni.