Új útszakaszokra kell majd autópálya-matricát venni - átalakítják a szabályozást

2023.08.26. 16:31

Kiderült, hogy miből várt plusz 150 milliárdot a költségvetés - a személyautók számára ugyanis újabb szakaszok lesznek díjkötelesek, a teherautókra vonatkozó szabályozást pedig átalakítják. Az autóbuszok matricakötelezettsége megszűnik és ugyanúgy útdíjkötelesek lesznek, mint a teherautók.

Frissítés: A forrásra hivatkozva korábban helytelenül állítottuk, hogy az autóbuszok útdijfizetési kötelezettsége megszűnik. Igazából a buszok átkerülnek e-matrica rendszerből az e-útdíj rendszerbe, tehát távolság függvényében kell útdíjat fizetniük, ami valójában költségnövekedést jelent a személyszállítók részére.

Egy kamionsofőr viszonylati jegyet vásárol az e-útdíj megfizetésére - Fotó: Máthé Zoltán/MTI
Egy kamionsofőr viszonylati jegyet vásárol az e-útdíj megfizetésére - Fotó: Máthé Zoltán/MTI

A díjköteles útszakaszok köre kibővül. Az eddigieken felül díjköteles lesz:

  •     az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjkötelessé válik,
  •     az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
  •     az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott)
  •     az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
  •     az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
  •     és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.

A teherautókra vonatkozó E-útdíj szabályozás a következőképp módosul:

Bevezetik a külső költség díját. Ennek mértékét a jármű környezetvédelmi (Euro) besorolásából, a tengelyek számából, illetve a használt út jellegéből számítják ki. A díjfizetés eurocent alapú, így például egy Euro VI-os besorolású kéttengelyes teherautó után kilométerenként 0,5 eurocentet (kb. 2 forintot) kell fizetni.

Az útdíj több mértéke a gyorsforgalmi utakon csökken, azonban a főutakon nő:

  •     A J2-es díjkategóriában (vagyis a két tengelyes járműveknél) gyorsforgalmi úton 72,23 helyett 61,09 forint lesz kilométerenként, főúton 30,71 helyett 33,4.
  •     A J3-as kategóriában (három tengelyesek) gyorsforgalmi úton 101,32 helyett 97,66 forint, főúton 53,2 helyett 55,25.
  •     A J4-es kategóriában (négy tengelyesek) gyorsforgalmi úton 156,86 helyett 151,38, főúton 97,83 helyett 94,62 forint.
  •     És újonnan létrehozzák a J5-ös kategóriát a legnagyobbaknak: ezek eddig a J4-be tartoztak, öt vagy több tengellyel ezután gyorsforgalmi úton 158,5, főúton 98,43 forint lesz a kilométerenkénti útdíj.

Ha a most elkészült törvényjavaslatból törvény is lesz, az új szabályokat 2024. január elsejétől vezethetik be, kivéve a buszok e-matrica mentességét, az februártól változna.

Forrás: HVG