Újabb szárnyalást produkált a vietnámi villanyautó-gyártó, de továbbra is ott vannak a figyelmeztetések
A szakértők óvatosságra intenek. A Vinfastnak mindössze 1 százaléka van a részvénypiacon, így nagyon könnyű mozgatni az árfolyamot.
Az elektromos autókat gyártó vietnámi Vinfast autógyártó részvényeit augusztus közepén vezették be az amerikai tőzsdére, amit nagy erősödés, 250 százalékos árfolyam-emelkedés követett. Igaz, utána csökkent az értéke. Majd jött a következő emelkedés, a múlt héten, több mint 100 százalékos drágulással - derül ki a CNN összefoglalójából.
Az erős tőzsdei szereplés könnyebbé teszi a VinFastnak, hogy több tőkét gyűjtsön a befektetőktől – mondta Thuy Le, a vállalat vezérigazgatója. A szárnyalás eredményeképpen az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a VinFast piaci értéke jelenleg 85 milliárd dollár – papíron –, ami magasabb a Volkswagen 68 milliárdos vagy a Ford 48 milliárd dolláros piaci értékénél. Mit sem számít, hogy a hat évvel ezelőtt alapított vietnámi vállalat csak 24 ezer autót adott el 2022-ben, míg a VW 8,3 milliót, a Ford pedig 4,2 milliót.
Ahogy arról korábbi cikkünkben írtunk, az igazsághoz persze hozzátartozik az is, hogy a cég tulajdonának csak egy százaléka van közkézen. A maradék 99 százalék közvetve, az autógyártó anyavállalatán, a rendkívül széles profilú Vingroupon keresztül, illetve közvetlenül a cégalapító Pham Nhat Vuong üzletember birtokában van. Pham egyébként Vietnám leggazdagabb embere. Ez a tulajdonosi felállás rendkívül bizonytalanná teszik a VinFast részvényárfolyamát. Több amerikai lap figyelmeztet arra, hogy mivel a Vinfastnak csak az 1 százaléka vana tőzsdén, ezért nagyon könnyű árfolyam-emelkedést vagy éppen árfolyamcsökkenést előidézni. Emellett a céget VR-8 elektromos SUV-jének sajtófogadtatása nem volt éppen fényes.
A VinFast egyébként júliusban kezdte meg egyesült államokbeli üzemének építését Észak-Karolina államban. Ez a lépést lehetőséget adhat majd a cégnek, hogy az autóihoz igénybe lehessen venni az állami támogatást.
A vállalat azt tervezi, hogy betör az európai piacra is. Le szerint, ha kőkemény amerikai autópiacon helyt tudnak állni, akkor máshoz sem lesznek gondjaik.