Véglegesen kiterjesztették egész Londonra az ULEZ, vagyis az alacsony kibocsátású zónát. Sadiq Khan londoni főpolgármester az intézkedés védelmében azt mondta, hogy ,,nemcsak a belvárosban élőknek, hanem minden londoni lakosnak joga van a tiszta levegőhöz”.
Khan a Times Radionak kifejtette, hogy az intézkedést nem lenne helyes autó- vagy járművezető-ellenes politikának minősíteni, hiszen az összes jármű 90 százaléka már megfelel az ingyenes behajtásra jogosító kibocsátási előírásoknak. A többi autó utólagos átalakítására vagy új autó beszerzésének a támogatására pedig 160 millió fontos alap áll rendelkezésre - írta az MTI.
Az ULEZ-rendelkezés életbe léptetését követően csak azok a járművek hajthatnak be ingyenesen Londonba, amelyek megfelelnek bizonyos emissziós előírásoknak. A határértékeket nem teljesítő járművek száma jelenleg a becslések szerint 690 ezerre tehető a brit fővárosban.
A rendelkezés előírásainak nem megfelelő autók vezetőinek napi 12,50 font sterlinget (5560 forintot) kell fizetniük. Ennek elmulasztása esetén 180 font sterlinges (80 ezer forintos) bírságra számíthatnak.
A rendelkezés a turistákra is vonatkozik: ha járműveik meg is felelnek a környezetvédelmi előírásoknak, akkor is előre be kell jelentkezniük a rendszerbe.
Mark Harper közlekedési miniszter szerint Khan az ULEZ-intézkedéssel csak a főváros költségvetésében tátongó hiányt akarja betömni. „Ez nem a légszennyezésről szól, hanem pénzszerzésről” - jelentette ki Harper a GB News műsorszolgáltatónak.
A londoni alacsony kibocsátású zónáról azonban még az akkori konzervatív polgármester, Boris Johnson döntött. Megfigyelők szerint Rishi Sunak miniszterelnök konzervatív pártja a 2024-es általános választásokat szem előtt tartva az autósok szavazataira pályázva bírálja ilyen élesen a zóna határainak kiterjesztését. A közvélemény-kutatásokat jelenleg egyértelmű előnnyel a Munkáspárt vezeti.