Csoda, ha hónap végére lesz, aki vezethetné a vonatokat

2023.09.04. 08:57

Már nem csak a rossz vágányhálózattalforráshiánnyal és a négy évszakkal kell megküzdenie a MÁV-nak, hanem a munkaerőhiány is egyre égetőbb problémává válik. Annyira, hogy szeptember végére alig lesz mozdonyvezető, aki ne lépné túl a teljes túlórakeretét.

A MÁV-csoportnak és a Volánnak összesen 4500 pozíciója betöltetlen. Ez már alap helyzetben egy probléma, de a hónap végére még inkább az lehet, ugyanis a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók többsége addigra  kimeríti nem csupán az éves munkaidőkeretét, hanem az új Munka Törvénykönyve és a MÁV hatályos kollektív szerződésében meghatározott maximum 300 órás túlóra keretet is - írta a Népszava.

Lassan nem lesz kinek inteni. Fotó: Papajcsik Péter / Index
Lassan nem lesz kinek inteni. Fotó: Papajcsik Péter / Index

 Ezztán pedig a munkáltatónak semmilyen jogi lehetősége nincs arra, hogy további rendkívüli munkavégzést rendeljen el – bár egy megoldás lehet. Ugyanis ha a munkavállaló vállalja, akkor extra díjazás fejében további száz órával növelhető a túlórakeret.

„Ha sokan döntenek úgy, hogy extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor nem lesz, aki elvezesse a vonatokat, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket. Jó néhány vonalon a menetrendben szereplő járatokat sem tudják elindítani. Ez pedig azt jelenti, hogy a lassú jelek miatti késések mellett a járatkimaradások is borzolják majd az utasok idegeit” – mondta Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a portálnak.

B RKL20230225101

Az utánpótlás kinevelése sem egyszerű, már csak azért sem, mert egy most indított tanfolyamon részt vevő személy május környékére kerülhetne oda, hogy mozdonyt vezessen. Valamint a tanfolyam sikeressége átlagosan 60-70 százalékos. Az tovább árnyalja a képet, hogy a szakszevezet elnöke szerint 2025-27-re nyugdíjba vonul a MÁV munkavállalóinak derékhada.