A Tesla és a Porsche babérjaira törne a Lotus az új szedánjával

2023.09.09. 11:13

A Lotus nagy SUV-je, vagyis az Eletre után itt az Emeya, a márka csúcs-szedánja. A New Yorkban bemutatott, négyajtós Lotus magasra lő: a Tesla Model S és a Porsche Taycan ellenfelének szánják.

Ez semmiképp nem lesz egyszerű, hiszen két olyan autóról van szó, amik már egy ideje piacon vannak, és igen népszerűek is. Az, hogy egy elektromos csúcs-Lotus gyors lesz, nem kérdés, de ha a Lotus kicsit is bele akar szólni a Porsche és a Tesla játékába, mindennek stimmelnie kell, ez pedig óriási kihívás.

Akadnak ígéretes megoldások: az újdonságnál kiemelték, hogy mennyi energiát fektettek az aerodinamika tökéletesítésére: aktív a hátsó szárny, illetve a díszrács is. Utóbbi tudja hűteni a fékeket és az akkumulátort is. Sőt, aktív diffúzor és aktív első spoiler is akad. Ezeknek egyébként nemcsak a hűtésben van a legnagyobb szerepe, hanem akkor is, amikor csapatás van, és kell a leszorítóerő.

A külső egyébként egyszerre fura és futurisztikus: a két, egymás fölötti LED-csíkból álló fényszóró miatt az orr agresszív, amin a két nagy, a lámpák alá benyúló betét tompít. Az Emeya alakja se szokványos, hiszen a géptető aránylag rövid, miközben az eleje magas is. Az ívek és az élek összhangja nem minden esetben tűnik koherensnek. Megosztó jelenség, az biztos.

A beltérben is sok az íves, térben eltolt felület: nem rossz, de semmi formabontó újdonsággal nem fog szembesülni az, aki beül. Teljesen más karakter, mint a Porsche vagy a Tesla, ami lehet akár előny is, hiszen elképzelhető, hogy valakinek pont ez fog bejönni. A belső nagyrészt újrahasznosított anyagokból készül.

Érdekesség, hogy a head up display a komplett szélvédőt lefedi, és kiterjesztett valóságként fog viselkedni. Aktív zajkioltó-rendszert is kap az Emeya, ami még a futómű mozgását is figyelembe veszi. Lesznek digitális tükrök és LiDar modulok is.

A tűzerőt nem aprózták el: az Emeya 905 lóerővel hajtja mind a négy kereket. Ez egy 2,8 másodperces nulla-százhoz elég, a végsebességet 260 km/h-nál limitálták, pedig nyilvánvalóan tudna többet is. A fékrendszerről nem árultak el semmi konkrétumot, csupán azt, hogy versenyszintű.

Az Emeya a Geelytől származó SEA platformon alapuló EPA platformra épül, pont, mint az Eletre. Az Emeya 102 kWh-s akkupakkot kap, ami valamivel kisebb, mint az Eletre akkumulátora. Maximum 350 kW-tal tölthető, a hatótáv pedig 600 kilométeres, ami a valóságban jó eséllyel kevesebb lesz, hiszen ez egy WLTP adat.

Azt ígérték, hogy 2023 végén érkezik még infó az autóról, a gyártás pedig 2024-ben indul Vuhanban, Kínában, ahol az Eletre is készül.

Forrás: Lotus