Fordulat jöhet az akkumulátorgyártásban
Az autóakkumulátorok legfontosabb összetevője, a lítium előállítása hagyományosan nagy vízigényű folyamat, ám már kopogtat az az új technológia, amely a szükséges víz nagy részét visszaforgatja a termelésbe.
A lítium bányászatával foglalkozó bányaipari vállalatok azon dolgoznak, hogy növeljék a tiszta fém előállításához szükséges víz visszaforgatását a technológiájukban – írta a Reuters.
Erre az úgynevezett direkt lítiumkinyerési (direct lithium extraction, DLE) technológiák kínálnak lehetőséget. A szóban forgó megoldások lényege, hogy kiküszöbölik a folyamatból a nagy párologtató tavakat. Ehelyett zárt rendszerben oldják meg a lítiumot hordozó anyagok elválasztását a fémtől, ami lehetővé teszi az eközben felhasznált víz megtisztítását és visszaforgatását a folyamatba.
A DLE egyes megoldásai ugyanakkor továbbra is rendkívül vízigényesek. Esetenként legalább 180 tonna vízre van szükség egyetlen tonna lítium kinyeréséhez. Ez a mennyiség olyan nagy, hogy aggasztja a bányáknak helyet adó helyi közösségek tagjait és megkérdőjelezi a folyamat vízigényének csökkentését ígérő bányavállalatok szavahihetőségét.
Ezért a DLE technológiák gyártóinak egyik fő célja, hogy növeljék a visszaforgatott víz mennyiségét. Ettől remélik, hogy a lakók nem fordulnak szembe a környezetükben induló lítiumbányászattal. Az egyik vállalat, az International Battery Metals (IBAT) azt állítja, hogy DLE technológiája 98,5 százalékban visszaforgatja a lítium előállításához használt vizet és ezt az arányt még javítani akarják.
A cél a 10-15 tonna frissvíz-igény elérése a lítium egy tonnájának előállításához. Erre törekednek a vállalatok – mondta Teague Egan, az ágazat másik cége, az EnergyX vezérigazgatója. További nagy kérdés, hogy hányszor tudják a vállalatok visszaforgatni a felhasznált vizet a termelésükbe. A vállalatok ígérete szerint az így kifinomultabbá tett DLE technológiák 2025-től már elérhetővé válnak a lítiumiparban. Ez nem magától értetődő, ugyanis sokan kételkedtek abban, hogy valaha felválthatják a hagyományos feldolgozást. Az érintett cégvezetők azt várják a technológiaváltástól, hogy elhárítja az elektromos autózással kapcsolatos környezetvédelmi aggályok egy részét.