A Porsche 911 az egyik legmeghatározóbb sportautó, ami valaha készült, a népszerűsége pedig évtizedek óta töretlen. A sikert nem adják ingyen: a 911 mindegyik generációja ott volt a világ élvonalában, ráadásul olyasmiket is tud, amit semmi más. Nem csak brutál gyors, megbízható és elnyűhetetlen, egyszerre használható napi járkálósnak is és pályaautónak.
Vannak azonban olyan változatok is, amik annyira durvák, hogy közelebb állnak a versenyautókhoz, mint az utcaihoz: a jelenlegi, 992-es generációból a GT3 RS a legkeményebb rendszámos autó. Legalábbis a GT3 RS csak az utcai csúcs, utána már az olyan, kizárólag pályán használható változatok következnek, mint a GT3 R vagy az RSR.
Most érkezett a GT3 R rennsport, ami a sima R továbbfejlesztett változata, és természetesen a rendszám ezúttal sem téma, a kegyetlen tempó annál inkább. Mindez már a rennsport alapján eleve gyanús lehetett a németeseknek, hiszen ez magyarra fordítva versenysportot jelent.
A rennsport - a Porsche is kicsivel írja - már a külsejéről is levesz a lábáról, hiszen még a nem épp szerény GT3 RS-nél is meredekebben néz ki. A szélesített kasznival az újdonság egyszerre igen agresszív és felháborítóan gyönyörű. Minden porcikáján látszik, hogy pontos funkciója van, minden részletéről süt, hogy a tempó jegyében tervezték. Egyáltalán nem aprózták el a fejlesztést: egyedül a géptető és a tető egyezik a sima GT3 R-ével, az összes többi elem teljesen új.
Hatalmas szplitter, aprólékosan tervezett légbeömlők és gigantikus hátsó szárny jelzi, hogy az aerodinamikát nem vették félvállról. Nem volt könnyű dolguk, hiszen arra a GT3 RS-re kellett ráígérni, aminek még a lengőkarjait is a jobb légellenállás szerint tervezték. A dizájnban van egy kis retró kitekintés: a külső és a dekoráció a legendás Brumos 935/77-esre rezonál, amivel a Porsche a hetedik abszolút győzelmét húzta be Daytonában 1978-ban.
A 18 colos versenyfelnikre Michelin Pilot Sport M S9 versenygumik kerültek, amiket a Michelin kimondottan ehhez az autóhoz tervezett. A fékrendszer az AP Racing terméke, és fejlesztették az R-hez képest: így egy egész kilóval csökkent a rugózatlan tömeg. A futóművet a KW szállítja, állítható és kimondottan versenyzéshez tervezték.
Belül is teljesen egyértelmű, hogy nem utcára szánt autóról van szó: a rennsport belseje alig emlékeztet egy utcai 911-esére. Bukókeret, vékony, karbonból készült elemek, temérdek kijelző, versenyülések és tiszta funkcionalitás fogadja majd a leendő pilótákat. Érdekesség, hogy ezúttal nincsenek tükrök, azokat kamerák helyettesítik, ez pedig egyben magyarázat is a kijelzők mennyiségére is. Egyébként az autó megfelel az FIA biztonsági előírásainak.
Ezek után talán nem meglepő, hogy a motort is tovább húzták: a 4,2 literes, hathengeres bokszer 620 lóerőt tud, ami annak fényében elég meredek, hogy szívómotorról van szó. A 9400-ig forgatható motor dugattyúin és vezérműtengelyein is változtattak. A hatfokozatú, szekvenciális váltó a hátsó kerekeket hajtja, és szinte teljesen megegyezik a sima GT3 R-ben használt egységgel.
A 620 lóerős teljesítmény mindössze 30 lóerővel marad el a legerősebb utcai 911, vagyis a Turbo S 650 lóerejétől, és ezt egy szívómotorból préselték ki. A tömege viszont bő 400 kilóval kevesebb: a GT3 R rennsport versenykészen is csupán 1240 kilós, ami azt jelenti, hogy egy lóerő csupán 2 kilót mozgat. Ebből az következik, hogy a menetdinamika még versenyautós szinten is nagyon durvának ígérkezik.
A szexi karbon kasznielemekbe burkolt, csodálatos versenyautó ára pont annyira visszafogott, mint maga az autó: 1 046 000 dollárt, azaz nagyjából 385 millió forintot kérnek érte. Azonban még annak sincs sok esélye megkaparintani egyet, akinek van rá pénze, hiszen mindössze 77 darabot gyártanak belőle.
Forrás: Porsche