55 ezer forintos órabér? A Tesla lehet az autóipari sztrájk egyik nyertese

2023.10.02. 16:40

Ha a mostani amerikai sztrájkvitában érintett három autógyártó - GM, Ford, Stellantis - teljesítené a sztrájkoló munkások követeléseit, elvesztené az esélyét, hogy jövendő elektromos autóit versenyképes költséggel állítsa elő. A Tesla nagy előnyhöz jutna.

A három autógyártó több mint 25 ezer alkalmazottja sztrájkol, ami garantáltan sokba fogkerülni a GM-nek, a Fordnak és a Stellantisnak. A Teslát viszont, amelynek munkahelyein nem működnek szakszervezetek, ez a veszély nem fenyegeti. Más kérdés, milyen a híre az ottani munkahelyeknek. A CNBC riportjában összevetette az autógyártók számait.

A sztrájkot szervező UAW szakszervezet azzal érvel, hogy az elmúlt évtizedben a három vállalat 250 milliárd dollár profitot zsebelt be. A cégvezetők jövedelme 40 százalékkal nőtt, miközben a munkásoké csak ennek töredékével. Ideje változtatni az osztozkodás arányain szerintük, követeléseiket ennek szellemében fogalmazták meg.

Negyvenszázalékos béremelést, jobb nyugdíjtámogatást, a megélhetési költségekhez igazított bérpótlékot és négynapos munkahetet akarnak. A gond az, hogy ha a cégek mindezt teljesítenék, akkor becslések szerint a munkások órabére 150 dollárra (55 ezer forint) menne fel, ami több mint duplája a jelenleginek.

Ez a matek jelenleg a következőképpen fest. A GM-nél 67 dollár, a Fordnál 64 dollár, a Stellantisnál 63 dollár, a külföldi autógyártók amerikai érdekeltségeinél 55 dollár, a Teslánál 50 dollár az órabér. Az utóbbi piaci szereplők üzemeiben viszont nem működnek szakszervezetek.

Musk dörzsölheti a markát

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója egy X-üzenetben (Twitter-üzenetben) kajánul megjegyezte, hogy ha a Tesla detroiti versenytársai teljesítenék az UAW követeléseit, akkor rövid úton csődbe mennének. Eközben a villanyautók ára nem kis részben a Tesla árcsökkentéseinek köszönhetően  jelentősen mérséklődött az elmúlt egy évben. A Cox Automotive tanácsadó cég adatai szerint az átlagár 2023 júliusában 53 500 dollár körül alakult szemben az egy évvel korábbi 65 ezer dollárral. Becslések szerint az UAW követeléseinek teljesítése 3-5 ezer dollárral dobná meg a három érintett cégnél gyártott elektromos autók árát. Az UAW két éve próbál szakszervezetet szervezni a Teslánál. Ennek lenne alapja. Komoly panaszok vannak a munkahelyi biztonságra, a munkások faji megkülönböztetésére és szexuális zaklatásokra. A munkavállalói jogokkal foglalkozó hivatal (EEOC) pert indított a villanyautó-gyártó ellen a fekete munkásokkal szembeni hátrányos megkülönböztetés miatt, valamint azért, mert aki kinyitja a száját, azt kirúgják.

Van egy valami, ami visszatarthatja a Tesla alkalmazottait a szervezkedéstől. Mégpedig az, hogy némi részvényopció is része a jövedelmüknek. Musk azzal fenyegetőzött pár évvel ezelőtt, hogy ezt elveszthetik, akik szakszervezetet alakítanak. Ezt visszavonta, miután perrel fenyegették a fenyegetés miatt. Így nem kétséges, hogy az elektromos autók piacát az USA-ban 60 százalékos részesedéssel uraló vállalat nyerhet versenytársai költségeinek növekedésén. Más kérdés, hogy egy friss közvélemény-kutatás szerintaz amerikaiak kétharmada támogatja a szakszervezeteket. Így a közhangulat a Tesla ellen fordulhat, amelynek imázsát semmi sem rontja jobban, mint Musk túlmozgásos személye.