Fáj a japánoknak, de nem adnak el több használt autót az oroszoknak
A kereskedelmi adatok és a piaci szereplők szerint jelentősen visszaesett Japán használtautó-értékesítése, miután az ország csaknem teljesen betiltotta az Oroszországba való exportálásukat.
Japán még augusztus elején a kompakt autók kivételével megtiltotta a használt autók exportját Oroszországba. Ez jelentős érvágás lett Oroszország, de Japán számára is, ugyanis az ország használtautó-értékesítése megközelíti a kétmilliárd dollárt (737 milliárd forint).
Azzal, hogy Oroszország kiesett Japán használtautó-exportjából, jelentősen csökkentek azok árai, valamint a többi jobbkormányos országba kezdtek el többet exportálni. Oroszországban a japán használt autók iránti kereslet akkor ugrott meg jelentősen, amikor a globális autógyártók sorozatosan hagyták ott gyáraikat, és nem értékesítenek új autókat az országban.
Tavaly Oroszország a japán használtautó-export több mint negyedét vásárolta meg, autónként átlagosan 3 millió forintért. Ez több mint kétszerese volt a 2020-as árnak, amikor Oroszország a japán használtautó-export mintegy 15 százalékát vitte el. Az orosz Autostat elemző ügynökség adatai szerint az év első nyolc hónapjában Oroszország által importált 303 000 használt autó több mint fele Japánból érkezett. Ehhez képest ugyanebben az időszakban 606 950 új, főként orosz és kínai márkájú autót értékesítettek.
A toyamai székhelyű SV Alliance autóexport vállalkozás júliusig havonta átlagosan 6500 használt autót exportált Oroszországba a japán Fushikiból. A kikötő mintegy 800 km-re van az oroszországi Vlagyivosztoktól, ami kétnapi hajóút egy teherhajó számára.
„Az üzlet körülbelül 70 százalékkal visszaesett, és néhány embert el kellett bocsátanunk, mert nincs elég munka” - mondta Olesya Alekseeva, az SV Alliance logisztikai koordinátora a Reuters-nek.