A Kia már 2006 óta gyárt autókat a 192 hektáron elterülő (ebből csak 28 hektárnyi területet foglalnak el az épületek) zsolnai gyárában, amelyet lehetőségünk volt megtekinteni.
Látogatásunk időzítése pont jól jött ki, ugyanis a cég a Sportage 30. születésnapját ünnepli idén. A modell életében fontos szerepet játszik a zsolnai gyár, ugyanis a második generáció óta itt is gyártják őket. Így többek között 30. évfordulós kiadást is itt gyártják. Az Anniversary Edition újdonsága a Wolf Grey szürke, valamint a zöldes Midnight Green beltér. A felszereltség részét képezik ezen kívül a 19 colos felnik.
A gyárban láthattunk egy kiállítóteret, ahol a Sportage helyben gyártott generációt láthattuk egymás mellett, a második generációtól kezdve a jelenlegi ötödikig. A gyárban viszont nem csak Sportage-ek készülnek/készültek. Itt gyártják a Ceedeket az első generáció óta, ahogy az Xceedet is. Sőt, a Venga is itt készült.
Maga a gyár hat részre osztható: csaknem minden külső elem a présben készül, ezt követi a váz összeszerelése, ahol 389 robot működik, és az összes hegesztési feladatot velük csináltatják.
Ezután jön a fényezés fázisa, ahol az autó váza 7,8 kilométer hosszú szalagsoron megy végig. Ebben 113 robotot alkalmaznak, és mintegy 120 festett karosszéria elemet raktároznak, a részleg automatizált.
A motorok gyártását két különböző helyszínen végzik, és jelenleg három fajta motort gyártanak. Benzinesből a 1,5 literes Kappa, az 1,6 literes Gamma motorokat, dízelből pedig az 1,6 litereseket. Tavaly több mint 460 ezer motort gyártottak, aminek 89 százaléka benzines volt. Ezeknek viszont csak több mint a felét (53 százalék) használják az itt gyártott autókban, a többit a Hyundai európai gyárába szállítják.
A gyár legnagyobb hányadát az összeszerelő rész teszi ki: 12 hektár. Itt véglegesítik az autókat és küldik tesztelésre, valamint itt is dolgozik a legtöbb humán erőforrás. Egy műszakban ugyanis 430 munkavállalót foglalkoztatnak, akiknek mindig változik a feladat, hogy ne égjenek ki a monotonitástól. Ezen kívül rengeteg támogatást kapnak, többek között pszichológiai, egészségügyi és akár jogi segítséget is.
A zsolnai gyár csaknem teljesen kielégíti az európai igényeket. A legtöbb Kiát Nagy-Britanniába szállítják (14 százalék), amit Németország (14 százalék) és Spanyolország (10 százalék) követ. A hazai piac csak 2,2 százalékon áll, Magyarországra pedig ennél is kevesebb Kia kerül: a cég tavaly 7200 autót értékesített hazánkban. Vagyis, a zsolnai gyár az éves Kia igényünket 4,6 nap alatt tudná legyártani.
A Kia idei célja, hogy zsolnai gyárában elérjék a 340 ezer legyártott autót. Ez viszont így is elmarad a csúcsévüktől, ugyanis 2019-ben 344 ezer darab Kiát gyártottak, tehát céljuk nem lehetetlen. A gyárban óránként 65 autó gördül le gyártósorukról. Érdekesség, hogy az abszolút nulláról mintegy 17 óra alatt jutnak el egy teljesen kész autóig, amelyből a legtöbb időt a fényezés igényli.