Mostanában igazán nem lennénk a MÁV felsővezetésének a helyében. Időnként utasítják őket a minisztériumból, miközben egy ország szidja az általuk üzemeltetett szolgáltatást, amelynek üzemeltetésére messze kevés pénzt kapnak az államtól. Most éppen dönteni kellett, hogy a személyforgalom a fontosabb vagy a tehervonatok futása által hozott bevétel. Nem az utasok nyertek.
A pénteki nap folyamán megjelent a Budapest-Győr (egyes számú) vasútvonal felújításának második üteméhez kapcsolódó vágányzári menetrend. A felújítás következő üteme teljes forgalomkizárással jár majd, tehát egy vonat se haladhat majd át a Szárliget és Biatorbágy közötti szakaszon. A vonatpótló autóbuszok új menetrendje már nyilvános, azonban a menetrendi mizériához kapcsolódik egy másik fejlemény is.

A Székesfehérvár-Komárom (ötös számú) vasútvonalra ugyanis október 27-étől szintén pótlóbuszos közlekedési rend vonatkozik, a hét minden napján. Hogy miért? Az egyvágányú pályára szüksége van a teherforgalomnak, így a személyvonatok közlekedtetése a MÁV szerint sajnos nem megoldható. Tehát elmondható, hogy a menetrendi döntéshozók húztak egy merészet és ideiglenesen felszámolták a személyforgalmat az ország egyik legforgalmasabb mellékvonalán, a teherforgalom javára.
Természetesen a döntés részben érthető, hiszen ha a tehervonatok nem közlekednének, akkor a közúti forgalom nőne meg, ám mégis elgondolkodtató a helyzet. Hogy mennyire jelentős a Székesfehérvár-Komárom vasútvonal arról korábban itt írtunk:
Két vidéki nagyvárost rendesen összekötni rongyrázás? Aligha.
Meg lehetne oldani, csak kérdés, hogy "Hova lett a pénz?"
Vajon hogy értékelnénk, ha egyik napról a másikra azt mondanák, hogy mostantól az M1-es autópályát csak a teherautók használhatják, mert túl nagy a forgalom, a személyautók és a buszok pedig menjenek csak a régi 1-es úton, vagy utazzanak vonattal, az utasok úgyis ráérnek.

Természetesen a nagyságrendek némiképp eltérnek, de a mögöttes dilemma ugyanaz. Ha ez a vonal csak így bezárható, akkor bezárható az összes többi is? Csak reméljük, hogy nem, hiszen igenis ritka gyakorlat a 21. század Európájában, hogy közútra tereljük a forgalmat, csak azért, mert nem tudjuk máshogy megoldani a teherforgalom elvezetését. Még a legforgalmasabb reggeli és délutáni órákban sem, amikor a teherforgalom aztán igazán tudna várakozni valamicskét. A pótlóbuszok menetideje nagyjából 30 perc többletet jelent az eddigi másfél órás eljutási időn túl. Arról, hogy hogy néz ki egy ilyen, arról itt írtunk korábban.
Vonatpótlás – semmitérő hulladék, vagy minőségi szolgáltatás? Egyik sem!
"Nem hányja el magát a buszon? Akkor mehet nyugodtan az elsővel!"
Időközben Vitézy Dávid, volt közlekedési államtitkár megosztotta álláspontját az üggyel kapcsolatban. Szerinte a személyvonatok közlekedtetésére legalább Kisbérig igenis lenne kapacitás, illetve felhívta a figyelmet arra is, hogy a vonal Székesfehérváron belül is ellát helyi közlekedési funkciót.
A megkérdezett további, a vasúthoz közel álló forrásaink szerint több alternatíva is lett volna a teherforgalom elvezetésére:
- A tehervonatokat a 20-as számú vasútvonalon, Veszprém érintésével Porpácnak vinni, ott a mozdony körüljár, majd el Csornának, úgy tovább Hegyeshalom felé. (Szombathely felé az ottani vágányzár miatt nem lehet menni)
- Szlovákia felé is lehetett volna vinni a tehervonatok egy részét.
A jelenlegi megoldással kapcsolatban más szakmai problémák is felmerültek:
- A Székesfehérvár-Komárom vasútvonal nem villamosított, ezért extra mozdonycsére van szükség Székesfehérváron és Komáromban is.
- A székesfehérvári rendező-pályaudvar kapacitása aránylag alacsony egy ekkora terheléshez.
- A nemzetközi és távolsági utazásokat teljesen ellehetetleníti az, hogy az egyetlen akár személyforgalom számára is értelmezhető (csak relatíve kis menetidőtöbblettel járó) alternatívát teljesen kizárták a forgalomból. Az, hogy a nemzetközi utast pótlóbuszoztatjuk, teljesen elfogadhatatlan az európai vasúti közegben.
A vasútvonal fejlesztéséért helyi civilek, köztük a Déli Vasút Egyesület folyamatosan küzd és az utasforgalom folyamatos növekedése eddig úgy tűnt, hogy őket igazolta.
Az illusztrációként használt képek felhasználása a fotós engedélyével történt, aki a Déli Vasút Egyesület tagja.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
