2023.10.18. 09:14

Sindelfingenben a tudomány nevében összetört már néhány Mercedes-Benz termék. Bár az elektromos autók töréstesztjei általában bíztatóan alakulnak, 56 km/h-val még a Euro NCAP sem ereszt egymásnak egy 2,2 tonnás EQA SUV-t, valamint a három tonnásként jellemzett EQS SUV-t. A végeredmény persze örömteli, már ami az utasbiztonságot illeti azok számára, akik egy modern Mercedesben ülnek.

23C0366 112

Ezzel a kísérlettel azt akarták demonstrálni, hogy a biztonság terén a háromágú csillag mögött a hajtáslánctól függetlenül sincs kompromisszum. A Mercedes számai viszont arra is emlékeztetnek, hogy egy nehéz autó sohasem lehet hatékony, legyen akár benzines, dízel, hibrid vagy elektromos. A tömeg rossz, ami pedig a biztonságot illeti, bár az ütközések elkerülésében sokat segítenek az aktív és automata rendszerek, ha tényleg nagy a baj, nem szeretnék abban az autóban ülni, amibe véletlenül mégis belemegy egy villany SUV. A Mercedes ennek esélyét ugyanis óvatosan számolva csak 2050-re szeretné kizártnak tekinteni.

A publikus teszt végén az autógyártás úttörője 2023-ban három fontos dolgot tudott kijelenteni. Egyrészt azt, hogy az utascella és az elektromos rendszer szerkezeti egysége nem sérült, tehát így az ajtók is nyithatóak maradtak, valamint azt, hogy az egész nagyfeszültségű rendszer automatikusan lekapcsolt. Tehát minden úgy történt, ahogy a mérnökök megtervezték, a bábuk érzékelői szerint pedig túléltük volna odabent nem csak az EQS-ben, de még a kisebb EQA-ban is.

A Euro NCAP a frontális ütközést egy 1,400-kilós guruló alumínium rácsszerkezettel szimulálja, ebben a szituációban 50 km/h sebességgel. Ennél tudjuk, hogy Európában a Volvo és a Mercedes-Benz is magasabb követelményeket támaszt a saját csapatának, így bizonyos esetekben a belső töréstesztek sebessége is feljebb kúszhat. A Mercedesnél most épp 56 km/h-ra, ami bő öt tonna ütköztetésénél látványos pusztításhoz vezet.

Érdekesek a bábuk is. A két autóban két-két emberszabású tudományos eszköz kapott helyet, ám a négy, egyenként 150 mérési ponttal felszerelt bábuból csak egy reprezentált férfit.

A Mercedes egyrészt a Hybrid III 5th Percentile Female nevű iparági mintát használja, ami egy 49 kilós és másfél méter magas, vagyis viszonylag kistermetű felnőtt nő megfelelője. A statisztikák szerint a világon csak a nők öt százaléka könnyebb vagy kisebb ennél, így a lehető legszélesebb többség számára relevánsak a mért értékek.

Az EQS SUV jobb első ülésében viszont a Hybrid III 50th Percentile bábut kötötték be, ami egy 78 kilós felnőtt férfi megfelelője. A gyerekeknek ebben a körben nem osztottak lapot.

A jelenlegi ultra-modern tesztközpont 2016-ban nyílt Sindelfingenben, három használható sávval, melyek mind a nyolcezer négyzetméteres központi csarnokba vezetnek. A hely kapacitása évi 900 törés- és 1,700 komponens teszt, amire szükség is van a modellpaletta mérete miatt.

A Totalcar tesztjei közt megtalálod az EQA SUV és az EQS SUV részletes leírását is, ám akkor sincs gond, ha inkább az EQE SUV hangulata érdekelne. Úgy tűnik, különösebben nagy baj nem érhet egyikben sem, hiszen az EQS és az EQE ugyanarra az EVA platformra épül, így a rendszereik is hasonlóan működnek.