Az amerikai közlekedési hatóságok vizsgálják a General Motors önvezető rendszerének teszttapasztalatait, amelyek nem mentesek a sötét foltoktól.
A szigorú amerikai közúti felügyeleti hatóság, a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) vizsgálatot indított, hogy kiderítse, vajon veszélyeztetik-e a gyalogosokat a General Motors leányvállalata, a Cruise robotaxijai – írta a Reuters.
Elsőbbségi kérdés
A felügyelet két jelentést kapott olyan balesetekről, amelyekben egy Cruise gyalogosokat gázolt, és talált egy videót az interneten, amelyen egy további eset látható. Az NHTSA szakértői arra a következtetésre jutottak, hogy a GM robotaxijai még a zebrán sem feltétlenül adják meg az elsőbbséget a gyalogosoknak. A hatóság szakértői ki akarják deríteni, hogy ez okozhat-e súlyos sérüléssel végződő vagy akár halálos baleseteket. A vizsgálat 594 Cruise jármű tesztjeire terjed ki.
Az egyik eset alaposan próbára tette az autonóm vezetési rendszert, amelynek nem sikerült átmennie a teszten. Az eredeti baleset egy az autótól független cserbenhagyásos gyalogosgázolás volt, amely után a robotaxi is elütötte az előtte földre kerülő gyalogost, mert nem ismerte fel, hogy mi történt.
Komoly összeget költ a GM
A GM évente közel 2 milliárd dollárt (724 milliárd forint) fordít az autonóm vezetés technológiájának fejlesztésére. Az autógyártó úgy véli, hogy óriási növekedési lehetőséget rejt magában a vezető nélküli taxizás. Mary Barra vezérigazgató egyetért azzal a jóslattal, miszerint évente 50 milliárd dolláros piaccá bővülhet a robotaxik üzemeltetése 2030-ra.
A Cruise járművei ugyanakkor még messze vannak a megbízhatóságtól. Az NHTSA egy korábbi vizsgálatában ráfutásos balesetekkel foglalkozott, amelyekben a robotaxik indokolatlanul kemény fékezése vagy leállása volt az ütközés oka. Közben a kaliforniai közlekedési hatóság egy megkülönböztető jelzéseket használó autó és egy robotaxi balesetét vizsgálta, amelynek nyomán kitiltotta ezeknek a járműveknek a felét San Francisco utcáiról. A Cruise egyébként 2022 februárjában azt kérvényezte az NHTSA-tól, hogy évente 2500 vezető nélküli taxit helyezhessen üzembe az amerikai városok útjain. A kaliforniai hatóságok pedig engedélyezték a Cruise és a Waymo robotaxijainak üzemeltetését, amit a „szellemjárművek” ellenzőinek heves tiltakozása követett.