A hazai gazdasági szakemberek már évek óta meddő vitát folytatnak arról, hogy Románia megelőzte-e hazánkat a fontosabb fejlettségi mutatókban vagy sem. A kérdésre nem szeretnénk válaszolni, az viszont tény, hogy a bukaresti BKV (STB) lekörözte a magyar fővárost a korszerű járművek beszerzésének tekintetében. Amíg az elmúlt 15 évben Budapestnek egyszer sem sikerült a teljes autóbusz-állományát lecserélni, addig a román főváros ezt már kétszer is megtette, és ez idő alatt rengeteg villamost, valamint trolibuszt is vásárolt.
Mindez főként az EU-s támogatási forrásoknak köszönhető. Bukarest még 2018 végén vásárolt 400 darab, török gyártású, Otokar Kent C dízel buszt, amik nagyrészt az akkor tízéves Mercedes-Benz Citaro buszokat váltották. Egy évvel később 130 hibrid Mercedes Citarót vásároltak. Itt azonban nem álltak meg a beszerzések, 2020-ban száz korszerű, Imperio Metropolitan villamost rendeltek a romániai Astra gyártól. Majd újabb nagybeszerzés következett, tavaly száz trolibuszt vásároltak a lengyel Solaristól, amikből az utolsó példányok 2024 végére érkeznek meg. Ha mindez még nem volna elég, 100 elektromos buszra is írtak ki tendert, bár a villanybuszok beszerzése nem volt egyszerű.
A tenderkiírást többször is megtámadták a különböző gyártók, így azt egyszer vissza kellett vonni. Végül tavaly nyáron eredményt hirdettek, a nyertes ajánlattevő a török Karsan cég lett. Azonban itt még nem volt vége a történetnek, ugyanis a közbeszerzés végeredményét megtámadta a BMC Truck & Bus Romania, ugyanis az ő ajánlatuk 290 millió lej (kb. 21,5 milliárd forint) volt, a Karsané pedig 293 millió lej (kb. 22 milliárd forint). A közbeszerzési döntőbizottság helyt adott a BMC panaszának, ugyanis a legolcsóbb ajánlatnak kellett volna megnyernie a bukaresti tendert. Így végül a török járművek, romániai importőrét hozták ki győztesnek.
A közbeszerzés kissé abszurd mellékszála, hogy a BMC az egyik legnagyobb török haszonjármű-gyártó vállalat, amelynek a buszait is forgalmazzák Romániában. Azonban a Ciorogârla székhelyű romániai importőr nem a török cég buszaival indult a bukaresti tenderen, hanem a Granton GTZ6129BEVR City Joy típusával. Ebből a kínai típusból a BMC Romania egyébként már 400 darabot értékesített déli szomszédunk piacán, míg a BMC buszaiból alig pár darabot.
A 100 darab Granton buszból a minap megérkezett az első 51 darab Bukarestbe és néhány nap múlva megérkezik a maradék 49 is, amelyekhez összesen száz darab töltőberendezést is telepített a BMC importőr. Ha forgalomba állnak a Granton buszai és a Solaris trolik is Bukarestben, akkor a román fővárosban 330 korszerű, környezetbarát autóbusz fog közlekedni, ami kiemelkedő teljesítménynek számít az európai nagyvárosok között.
Mindeközben Budapesten jelenleg van 16 darab borzasztó állapotban lévő, kompozit karosszériás Modulo elektromos busz, amiknek olyan rossz a műszaki állapota, hogy jobb lenne az összeset inkább leselejtezni minél előbb, mert sok fejfájást okoz a BKV-nak és utasoknak egyaránt. Persze nálunk is vannak ötletek a fővárosi autóbuszpark környezetbaráttá tételére. Még 2021-ben írt ki a BKV tendert száz elektromos buszra. Bár a közbeszerzés eredményes volt, de a főváros pénzhiány miatt nem tudta megrendelni a Skoda villanybuszokat. Most a városvezetés új ötlettel állt elő: ezúttal nem megvásárolná, hanem alvállalkozónak adna ki olyan buszvonalakat, amiken kizárólag elektromos buszokat lehetne közlekedtetni.
A közbeszerzés szerint összesen 50 új elektromos busz érkezhet a fővárosba 2025 tavaszán. Ilyen konstrukcióban egyébként több mint 400 darab dízel autóbusz közlekedik Budapesten. Ezeket az Arrivabus üzemelteti és nagy valószínűség szerint az 50 elektromos busz üzemeltetésének elnyerésére is esélyes. Nem titok, hogy a legdrágább megoldás a járműcserére a buszüzemeltetési modell, ami jelenleg évente több mint nyolcmilliárd forintba kerül a fővárosnak. Valószínű, hogy az ötven elektromos busz külső operátor általi üzemeltetése ezt az összeget alaposan megdobja majd.
Tehát Bukarestben sikerült úgy lecserélni a közösségi közlekedésben dolgozó járművek nagy részét környezetbarát technológiákra, hogy azok a város tulajdonában vannak és az EU-s forrásoknak, valamint a kedvezményes hiteleknek köszönhetően nem is kerülnek sok pénzbe. Budapesten pedig ezt a szintet csak úgy sikerül megugrani, hogy a főváros nem soha nem lesz tulajdonosa e járműveknek, de legalább borzasztó sok pénzt kifizetünk értük. Persze a magyar fővárosban is voltak beszerzések az elmúlt néhány évben (135 darab új Mercedes Conecto, 48 Solaris Trollino trolibusz és 31 CAF villamos), azonban ezek mind darabszámban, mind az elköltött fejlesztési összegben alaposan elmaradnak a bukaresti új járművásárlások mögött.