A kisebb autók ára fittyet hányt az inflációra - a negatív értelemben
Az inflációnál sokkal nagyobb tempóban drágultak a kisautók Európában. A tízmilliárdos nagyságrendű profitot termelő gyártók közben az Euro 7 miatt nyafognak.
Európa öt legnagyobb autógyártója jelentősen, átlagosan 41 százalékkal emelte legolcsóbb modelleinek árát 2019 óta – számolták ki a Transport & Environment (T&E) környezetvédelmi szervezet szakértői. Ez közel kétszer magasabb, mint az elmúlt négy év összesített inflációja.
Egy Peugeot 208-as, egy Seat Ibiza vagy egy Renault Twingo például majdnem 6000 euróval (közel 2,3 millió forint) kerül többe, mint a koronavírus-járvány előtt. Ez 37–56 százalékos drágulást jelent. A prémiumoknál az A-s és B-s Mercedesek több mint 10 ezer euróval (3,8 millió forint) , azaz 38, illetve 37 százalékkal drágultak. A T&E elemzőinek számítása szerint ez az áremelkedés nem csupán az inflációt hagyta maga mögött, de a nyersanyagok és más összetevők árának növekedését is. (A felsorolt modellek csak példák, ahogy fent írtuk, a többi kisautónál is jelentős drágulás következett be, mégpedig 41 százalékos.)
A cikk szerint a drágulással párhuzamosan az autógyártók 64 milliárd eurós rekordnyereséget értek el 2022-ben (ez Magyarország GDP-jének nagyjából harmada). A nagy profitból pedig 27 milliárd euró osztalékot osztottak szét a tulajdonosaik között. Ez a matek még nem tartalmazza az Európai Unió tervezett Euro 7-es környezetvédelmi szabványából fakadó, a gyártók által beharangozott áremelkedést. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint az új szabályozás 200 euróval (75 ezer forint) növelheti minden egyes új autó árát.
Az Európai Parlament november 8-án szavazott az Európai Bizottság 2022-ben nyilvánosságra hozott Euro 7-tervéről. A testület az autógyártók örömére azt javasolta, hogy puhítsák fel az abban foglalt követelményeket. A képviselők éppen azzal érveltek, amivel az ACEA: az eredeti elképzelés teljesítése túl nagy áldozatot követelne mind az autógyártóktól, mind a vásárlóktól.
A T&E korábbi és mostani számításai erre rácáfolni látszanak, előbbivel kollégánk, Karotta is többször foglalkozott a Totalcar Híradóban, például az alábbi epizódban is. (A vonatkozó rész 13:20-tól kezdődik.)
A környezetvédők szerint a puha szabályozás eredményeként további 100 millió légszennyező autó kerülhet Európa útjaira 2035-ig.