Az idei év a Tesla nagy árcsökkentésével indult, amit továbbiak is követtek, ám úgy tűnik, az év vége változást hoz, miután Kínában némileg drágultak az amerikai cég autói.
A Tesla megemelte két modellje árát Kínában, a Model 3 és a Model Y Long Range változatokért kell többet adni - adta hírül több nemzetközi autós hírportál, köztük az Automotive News.
A két modell jelenleg 40 819 dollárnak (közel 14,45 millió forint), illetve 41 507 dollárnak (14,7 millió forint) megfelelő jüanba kerül, ami 200 dollárral (71 ezer forint), illetve 350 dollárral (124 ezer forint) több az egy hónappal ezelőttinél. Ez persze az alapmodellekre vonatkozik.
Miért?
A vállalat hivatalosan azzal magyarázza a lépést, hogy növekedtek a gyártási költségek, ám ezzel szemben három alternatív magyarázat is lehetséges. Miközben a vállalat értékesítéssel foglalkozó részlegén dolgozókat szigorúan eligazították, hogy a költségek emelkedésével magyarázzák a drágulást, szakértők szerint lehet, hogy a vásárlást akarja ösztönözni az autógyártó. A kis áremelés és a magyarázat ugyanis arra utalhat, hogy tovább fog nőni az autók ára, ezért ideje bemenni a szalonokba - derül ki az áremelésről szóló kommentárokból, amiket például a Teslarati és a Torque News idézett.
Az autóipart ismerő elemzők azt is jó magyarázatnak tartják, hogy a Tesla az autók eladásán elért profitrátáját próbálja növelni. Az év eleje óta végrehajtott árcsökkentések ugyanis felemésztik a hasznot, ezt pedig nem nézik jó szemmel az autógyártó befektetői. Végül a Torque News szakírója, Jeremy Johnson, a Tesla elkötelezett híve szerint a hitelköltségek kínai csökkenése lehet a háttérben. Ez megkönnyíti az autók megszerzését a vevőknek, így bizonyos mértékig feleslegessé teszi az árengedményeket.
Nem csináltak belőle titkot
A Tesla egyébként ezúttal eltért korábbi kommunikációs szokásától az áremelés tálalásában. Az ilyen lépéseket általában elhallgatják. A cég honlapján vagy a közösségi médiában egy-egy megjegyzésben hozzák nyilvánosságra, ám most elég nagy felhajtást keltettek körülötte. Napokkal korábban bejelentették és a helyi médiával is megosztották a hírt. Ez a vásárlásösztönzési teóriát erősíti, ugyanis az amerikai cég októberben 2,6 százalékkal kevesebb autót adott el a kínai piacon, mint szeptemberben, és az éves növekedés csupán 0,6 százalék volt. Eközben közel 43,5 ezer autót exportáltak Kínába az ősz második hónapjában szemben a szeptemberi 30,5 ezerrel.