Önvezető dömpert fejleszt a Kamaz – egy mérnök sem esik majd ki a bánya ablakán

2023.11.14. 11:13

Európához hasonlóan már Oroszországban is egyre nagyobb problémát jelent a sofőrhiány, bár a kiváltó okokról nem szólnak a hírek és joggal feltételezhetjük, hogy a szükséges pilóták épp a fronton állomásoznak. Az oroszok a megoldást az önvezető járművekben látják, ezért rubel milliókat ölnek a komoly precizitást, tapasztalatot és mérnöki tudást igénylő programba. 

A ruszkik most sem játszanak kicsiben, hiszen a terv már ott tart, hogy a Kamaz gyár épített egy Atlant 49 Robocop elnevezésű bányászati dömpert, amivel a saját maguk által fejlesztett autonóm technológiát kívánják tesztelni. 

Igen, a dömper neve valóban Robotzsaru. Ezt pedig futurisztikus fülkéjéről kaphatta, amelyben nem a sofőr, hanem a gép kifinomult, aprólékosan megtervezett elektronikája kapott helyet a löveg szenzortornyok árnyékában.

Sajnos, további részletek még nem láttak napvilágot az egyébként nyugati akciófilmről elnevezett teherautóról, a Kamaz is csupán néhány fotót osztott meg róla. Az azonban bizonyos, hogy a dömper 8x4-es kerékképletű, de még arról sem közölt semmit az orosz járműgyártó, hogy milyen hajtásrendszer található az önvezető Robotzsaru alatt. Továbbá azt sem kötik az orrunkra, hogy mennyire környezetkímélő, vagy hány lóerős a szenzorokkal és emberfejnyi kamerákkal teletűzdelt teherautó, amelynek állítólag több bánya térképét is megtanították.

Utóbbi információ azért lehet érdekes, mert arra enged következtetni, hogy az oroszok mégsem a témában tíz éve folyamatosan fejlesztő Teslát kívánják  megszorongatni az önvezető technológiák piacán, hiszen feltehetőleg előre programozott útvonalon közlekednek majd a több tonnás vasak. 

A most bemutatott prototípus hamarosan a kemerovói szénbányák egyikében kezd majd el dolgozni. Egyelőre biztos szüksége lesz a dömpereknek sofőrökre is, ugyanis a Robotzsarut legalább négy évig tervezik tesztelni, majd az ez idő alatt beérkező adatok kiértékelése után döntenek a sorozatgyártásról.

Csupán remélni tudjuk, hogy egyetlen, önvezetésen munkálkodó mérnök sem esik majd ki rejtélyes körülmények között a bánya ablakán.

Az orosz járműfejlesztés amúgy pont nem a precizitásáról gyorsaságáról híres, így nem valószínű, hogy 2030 előtt Robotzsaru dömpert tudunk majd magunknak rendelni.