Egy új amerikai felmérésből kiderült, mi a baleseti statisztika romlásának egyik oka.
Amerikai szakértők próbálják számszerűsíteni, milyen hatással jár a kisteherautók és az SUV-k divatja a balesetekre. Az adatok szerint nem csak az autók súlyának és méretének növekedése okoz gondot. Azok a kisteherautók vagy SUV-k, amelyek motorházteteje magasabb, mint egy méter, 45 százalékkal nagyobb eséllyel lehetnek részesei halálos gyalogosbalesetnek, mint azok amelyeknek ugyanez a része lejtős kialakítású. Ezt állapította meg az amerikai Insurance Institutefor Highway Safety (IIHS) intézet a Reuters szerint. Ez a szervezet ugyan nem hatóság, de a közlekedési szabályok alakításánál nagy súllyal veszikfigyelembe kutatási eredményeit és ajánlásait.
18 ezres minta
A korábbi vizsgálatok már megállapították, hogy a SUV-k és a kisteherautók gyalogosbalesetei súlyosabbak a hagyományos személyautók hasonló baleseteinél, a mostani azonban meglehetősen nagy mintán erősítette meg ezt a tényt.
Közel 18 ezer ütközést tekintettek át, amelyben egy méternél magasabban lévő motorháztetejű autó volt az egyik fél. Ez a kialakítás ugyanis igen népszerű az Egyesült Államokban. Közben az amerikai utakon a halálos gyalogosbalesetek jobban szaporodnak, mint az autók hasonló balesetei. A koronavírus-járvány második évében, 2021-ben 13 százalékkal, 7342-re nőtt a gyalogosbalesetekben elhunytak száma, ami 1981 óta a legmagasabb adat. Ugyanez a szám a bringások esetén 5 százalékkal,985-re emelkedett. Ez pedig 1975 óta a legmagasabb adat a hatóság, a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) évkönyveiben.
Az autógyártók úgy járulhatnának hozzá a tragikus baleetek számának csökkentéséhez, ha alacsonyabb és lejtős motorháztetőket terveznének autóikra. Pete Buttigieg, a washingtoni kormány közlekedési minisztere szerint a halálos balesetek növekedése a közlekedés válsága. A kormány 800 millió dollárt (278 milliárd forintot) fordít olyan infrastrukturális fejlesztésekre, amelyek célja a járművek és a gyalogosok biztonságának erősítése.